Raadslid Oudshoorn: ‘De afdeling-autobezitter pesten op het Haagse stadhuis moet beter communiceren. Er is nu onnodig veel onduidelijkheid bij autobezitters!’

Door ondernemers en bewoners uit de Haagse binnenstad werd de lokale politieke partij Hart voor Den Haag/Groep de Mos gewezen op het artikel ‘Straks geen diesel meer in centrum’ in het Algemeen Dagblad op 19 juli jongstleden (1). In het artikel is te lezen dat in 2025 het centrum van Den Haag alleen nog door elektrische voertuigen mag worden bevoorraad.

Raadslid René Oudshoorn; “Ik begrijp wel dat er door zo’n bericht in de krant onrust ontstaat bij bewoners en ondernemers. Dit is nog geen beleid en er is ook nog geen concrete financiële onderbouwing. Die groene droom dat mensen wel even de auto inwisselen voor een veel duurdere elektrische koets is gewoon niet realistisch. Wie gaat dat dan betalen?”

De zorgen van raadslid Oudshoorn worden gedeeld door Dowie Walta, eigenaar van de Broodje van Dootje. ‘Zijn ze nou helemaal gek geworden. Jullie maken ons KAPOT!!!’, was zijn reactie op Twitter toen hij het bericht las om auto’s te weren in het centrum. Hij heeft net een nieuwe auto gekocht voor zijn legendarische broodjeszaak. “Als ondernemer doe je investeringen, je moet wel de kans krijgen van de overheid om dat terug te verdienen”, aldus Dowie Walta.

In het Haagse coalitieakkoord staat ‘Samen met het Rijk en de andere grote steden werken we aan één uniforme milieuzone waarmee meest vervuilende bestel- en personenwagens uit het centrum worden geweerd’. Dat landelijk beleid is er nog niet.

Uniforme regels

Het kabinet is bezig met landelijke regels en wil graag dat in het hele land dezelfde regels gelden (2). Gemeenten kunnen met deze regels een milieuzone invoeren en auto’s met een dieselmotor weren die ouder zijn dan vijftien jaar of twintig jaar. Benzineauto’s mogen die milieuzones nog wel in, evenals oldtimers (auto’s van veertig jaar en ouder) en campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont.

“Als je de luchtkwaliteit wil verbeteren in het Haagse centrum, die overigens voldoet aan alle normen en nog nooit zo schoon geweest is, zorg dan dat het verkeer doorstroomt. Stilstaan zorgt ook voor meer luchtvervuiling. De afspraak is dat Den Haag samen met het Rijk gaat werken aan uniforme regels, hierbij vinden wij het belangrijk dat we wel rekening houden met de belangen van bewoners en ondernemers”, aldus Hart voor Den Haag-raadslid Oudshoorn.

Lees hier onze schriftelijke vragen