Ralf Sluijs: “Omzet onder druk, maatwerk voor ondernemers Hofkwartier”

Richard Frühauf, eigenaar van ’t Bakkertje in de Oude Molstraat, zit met de handen in het haar door de opgevoerde handhaving van de gemeente in het Hofkwartier. De bakker mag tot half twaalf laden en lossen voor zijn bekende winkel, maar door deze krappe venstertijden komt hij in de knel met zijn bezorgdienst.

Jarenlang had bakker Richard, ondanks de pollers in de Molenstraat, weinig problemen om bij zijn bakkerij te komen. Na klachten van omwonenden is de handhaving sinds een paar weken aangescherpt. “Ik heb nu vanwege werkzaamheden in de Juffrouw Idastraat een tijdelijke ontheffing van twee maanden, maar ik wil permanent kunnen inrijden tot half twee op doordeweekse dagen. Tussen twaalf en één is het lunchtijd”, zegt Richard. Hij heeft alle begrip voor het feit dat het oude centrum autoluw is: “Maar ik moet wel mijn werk kunnen doen. Bestellingen in het centrum doen we op de bakfiets, maar er komen ook bestellingen uit Wateringen en Delft. Dat is vanuit hier geen doen op de fiets.”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos springt in de bres voor de bakker. “Houd rekening met de mensen die hier werken: zeker als de omzet op deze manier zo onder druk komt te staan. Het Hofkwartier is een prachtig openluchtmuseum maar er moet hier natuurlijk ook gewoon geld in de kassa’s komen”, zegt raadslid Ralf Sluijs.

Lucratief

De bezorgdienst is volgens Frühauf de meest lucratieve tak van de bakkerij. Een stuk lopen naar de auto is lastig. “Er is nooit een parkeerplek of je moet heel veel geluk hebben. Lopen gaat ook niet met grote bestellingen en zakken met grondstoffen voor de bakkerij.”
Ralf Sluijs stelt raadsvragen: “Met maatwerk voor de ondernemers in het Hofkwartier kan dit probleem worden opgelost”.

Lees hier onze schriftelijke vragen