Ralf Sluijs: “Velen gaan de kerst niet halen”

Ondernemers rondom de opengebroken tramlijn 16 in Den Haag slaan alarm over de impact van de werkzaamheden die nog tot zeker eind dit jaar in beslag nemen. “Velen gaan de kerst niet halen door omzetverlies”, zegt Hart voor Den Haag-raadslid Ralf Sluijs in De Telegraaf.

In het Zeeheldenkwartier en omgeving Torenstraat zijn de ondernemers de wanhoop nabij doordat zij na de lockdowns al maandenlang onbereikbaar zijn vanwege werkzaamheden aan het spoor en de haltes van tramlijn 16. De bekende Slagerij Beijk aan de Veenkade heeft de deuren al dichtgetrokken. Door alle werkzaamheden, eerder ook al de jarenlange bouwput bij het uitgraven van de gracht, zagen zij verdere investeringen na een kapotte koeling niet meer zitten. “Het is abnormaal rustig”, merkt Ron Ketting van Café de Bieb. “Dat begon eind april al, terwijl het juist weer de goede kant opging.” Veel ondernemers gingen aan zichzelf twijfelen, maar kunnen niet anders dan constateren dat de werkzaamheden ervoor zorgen dat klanten massaal wegblijven. “Klanten zeggen dat ook ’ik kom niet meer, want de tram ligt eruit en ik kan gewoonweg niet komen door de opbrekingen’”, zegt Monique Veerkamp van Het Zonnecentrum aan de Torenstraat in de krant. “Het lijkt wel coronatijd. Bij heel mooi weer is het altijd rustiger, maar ook de afgelopen maanden wanneer het normaal wel druk is, kwamen er soms maar twee klanten per dag.”

‘Voelen ons in de steek gelaten’

“Frappant dat er wel miljoenen worden uitgetrokken voor deze werkzaamheden, maar dat er niets is geregeld wat betreft nadeelcompensatie”, zegt Jim den Harder van restaurant Old Fashion aan de Prins Hendrikstraat. Het valt hem op dat er zelfs al afzettingen werden geplaatst terwijl de werkzaamheden nog niet waren begonnen. Den Harder laat de boeken zien: een omzetverlies van vijftig procent maandelijks sinds de werkzaamheden zijn gestart. Ook blijkt uit postcodeanalyse van het aantal reserveringen dat vrijwel alleen nog mensen uit de buurt komen eten. De telefoon rinkelt. “Weer een afzegging. Een tafel van zes die hier letterlijk niet kan komen”, verzucht hij. “Dit is geen ondernemersrisico meer”, vindt Sergio Sackman van Het Balihuisje aan de Piet Heinstraat. “Ik zie nooit iemand van de gemeente, maar krijg wel de facturen van de gemeentebelastingen. We voelen ons echt in de steek gelaten. Van alle kanten worden onze bezoekers geblokkeerd.”

“Het is om je janken”, vindt Sluijs, die vragen stelt over de door het stadsbestuur beloofde nadeelcompensatie. “Het is nu kiezen of delen: ondernemers naar de knoppen laten gaan of leegstand. Ook omdat er geluiden zijn dat het werk nog langer gaat duren”, besluit het raadslid.
Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.

Lees hier onze schriftelijke vragen