Hart voor Den Haag: Nu doorpakken op fatbike-overlast

7 mei 2026 / Nieuws

Raadslid Jelle Meinesz: “Dankzij onze aangenomen motie kan de gemeente eindelijk ingrijpen” 

Naar aanleiding van de recente berichtgeving van De Telegraaf over ernstige fatbike-overlast rond Sportpark Lipa in het Haagse Laakkwartier, roept Hart voor Den Haag het college op om nu eindelijk gebruik te maken van de mogelijkheden die de gemeenteraad heeft aangereikt. Die instrumenten zijn vastgelegd in een door de raad aangenomen motie van de partij van Richard de Mos.

In het artikel vertellen bewoners van een seniorencomplex dat zij dagelijks te maken hebben met op fatbikes rondscheurende jongeren, intimidatie, harde muziek en gevaarlijke situaties rond het sportveld. Volgens bewoners voelen ouderen zich onveilig en ‘in de maling genomen’.

Hart voor Den Haag wijst erop dat de gemeenteraad onlangs een motie van raadslid Jelle Meinesz heeft aangenomen waarin het college wordt opgeroepen te onderzoeken of fatbikes bij ernstig of herhaald asociaal gedrag tijdelijk of definitief in beslag kunnen worden genomen.

Meinesz: “Niet de fatbike is het probleem, maar het gedrag. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een gerichte aanpak van jongeren die zich asociaal en gevaarlijk gedragen. Dankzij onze motie heeft de gemeente nu eindelijk handvatten om hier echt tegen op te treden.”

Ook Bram Poons, bij de laatste verkiezingen lijstduwer van Hart voor Den Haag, noemt de situatie zorgwekkend: “Ouderen moeten zich veilig voelen in hun eigen buurt. Het kan niet zo zijn dat bewoners van een seniorencomplex iedere dag worden geconfronteerd met intimidatie, racende fatbikes en overlast zonder dat er wordt ingegrepen.”

Hart voor Den Haag wil dat het college eindelijke daadwerkelijk gaat handhaven. Volgens Meinesz zal het wangedrag snel afnemen wanneer enkele fatbikes daadwerkelijk in beslag worden genomen en stelt hierover schriftelijke vragen aan het college.

Doe mee en volg ons!