Raadslid Jelle Meinesz: “College moet luisteren naar bewoners en ondernemers”

De plannen voor de aanpassing van tramlijn 6B in Transvaal zorgen opnieuw voor veel onrust bij bewoners en ondernemers. Hart voor Den Haag steunt de komst van een moderne tram en meer veiligheid op straat, maar is kritisch op het voorgestelde verlies van tientallen parkeerplaatsen in de Steijnlaan en Paul Krugerlaan-zuid. Dat betoogt raadslid Jelle Meinesz deze week in de raad. 

“Wij zijn niet tegen vernieuwing, maar wel tegen het structureel afpakken van parkeerplaatsen in een drukke winkelstraat waar klanten, ook van buiten Den Haag komen,” aldus Meinesz. “Een tijdelijke oplossing met wat plekken op het Karweiterrein is geen structurele compensatie. Er moet eerst duidelijkheid zijn over échte vervangende parkeerruimte, en dan pas een schop de grond in. In november werd onze motie ‘Eerst alternatief parkeren alvorens ook maar te praten over verbreden tramlijn 6 Paul Krugerlaan’ (1) verworpen. Partijen als Denk, PvdA, GroenLinks en CDA (zie bijlage) zorgden ervoor dat er nul garanties zijn afgegeven voor een structurele oplossing voor de parkeerproblemen die ontstaan als je 50 parkeerplaatsen weg gaat halen.” 

Betere communicatie

Hart voor Den Haag eist bovendien dat de gemeente veel beter communiceert met ondernemers. “Veel winkeliers hoorden pas laat van de plannen of zijn onvolledig geïnformeerd. Dat is niet acceptabel. Ondernemers moeten vooraf weten wat er gaat gebeuren, wat de gevolgen zijn voor hun bereikbaarheid en welke regelingen er zijn om eventuele schade te vergoeden. Die compensatieregelingen zijn er mede gekomen door Hart voor Den Haag, maar je moet mensen daar wel actief over informeren.”

Ook de participatie verdient stevige aandacht. De slechte aanpak bij het Hobbemaplein – waar bewoners en ondernemers zich onvoldoende gehoord voelden – moet een duidelijke waarschuwing zijn voor dit deel van het traject. “Laat dit niet wéér gebeuren,” aldus Meinesz. “Als je het vertrouwen van de buurt verspeelt, is het moeilijk terug te winnen. De gemeente moet nu bewijzen dat ze echt samenwerkt met de wijk. Dat kan door keiharde garanties af te geven voor definitieve alternatieve parkeerplaatsen aan te wijzen voor de parkeerplaatsen die sneuvelen als tramlijn 6 wordt verbreed. Om het vertrouwen van bewoners en ondernemers te herwinnen, moeten aangenomen moties worden uitgevoerd. We zijn in dat kader dan ook benieuwd naar de uitvoering van onze motie om snelheidsduivels op de Paul Krugerlaan aan te pakken.” (2)

Hart voor Den Haag zal zich deze week inzetten voor een balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en ondernemersbelang. “Daarbij moeten keiharde garanties komen voor voldoende parkeerplaatsen, want we weten uit ervaring dat het weghalen van parkeerplaatsen in een winkelstraat nooit tot economische spin off hebben geleid, integendeel,” aldus Meinesz. 

  1. https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/14832508/1/HvDH_7+motie+Eerst+alternatief+parkeren+alvorens+ook+maar+te+praten+over+verbreden+tramlijn+6+Paul+Krugerlaan?connection_type=17&connection_id=11181658
  2. https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/15120763/1/HvDH_12+motie+Stop+snelheidsduivels+op+Paul+Krugerlaan+AMBTELIJK+GEWIJZIGD?connection_type=17&connection_id=11498445