De Mos: “Het college moet stoppen met haar anti-autobeleid en met het onbereikbaar maken van de Schilderswijk en Transvaal!”
Het anti-auto college is wederom voornemens om een herinrichting in de Schilderswijk uit te laten voeren, waarbij een belangrijke weg eenrichtingsverkeer voor auto’s wordt. Het gaat om het kruispunt waar de Vaillantlaan, Hoefkade en de Wouwermanstraat samenkomen. In de plannen van het college wordt de Wouwermanstraat éénrichting gemaakt, waardoor je deze straat vanaf de Vaillantlaan en Hoefkade niet meer kunt inrijden (zie afbeelding en 1).
“De plannen om de Vijfsprong, Zevensprong en het Hobbemaplein aan te pakken, zijn al in 2020 door het vorige college gepresenteerd en hebben als doel om, zoals Van Asten dat vertelde, door middel van een ‘fundamentele aanpak’ grote delen van de Schilderswijk en Transvaal autoluw te maken. (2) Door het afsluitbeleid van dit college, denk aan het afsluiten van de Hoefkade en de Parallelweg, is de Schilderswijk al slechter bereikbaar – en de Vaillantlaan veel drukker geworden,” aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die stelt dat het, mede door de inzet van Hart voor Den Haag, eerder gelukt is om de plannen voor het Hobbemaplein van tafel te vegen. “Het succes is mede te danken aan het feit dat we (tijdig) met politieke acties zoals een petitie, een demonstratie, politieke instrumenten en inspraak samen met bewoners en ondernemers de raad hebben ‘wakker geschud’. Dat gaan we hier weer doen!”
Abdoel Haryouli, stadsdeelvoorzitter Centrum en kandidaat-raadslid voor Hart voor Den Haag, vult aan: “Het is van belang dat we nu als partij door middel van politieke acties wederom mensen tijdig informeren en bewust maken, zodat ze samen met ons in actie kunnen komen.”
Proces, wassen neus
Tot en met 5 januari 2025 konden belanghebbenden – zowel fysiek als online – reageren op de voorgestelde oplossing (herinrichting) van de gemeente, die dus onder meer inhoudt dat de aansluiting van de Wouwermanstraat wordt gewijzigd en je deze straat vanaf de Vaillantlaan niet meer kunt inrijden.
“De plannen voor de Vijfsprong bevinden zich nu – volgens de agenda van de gemeente – in een fase waarin de gemeente bezig is met een schetsonderwerp, dat volgende maand zal worden gepresenteerd.
Volgende maand kan meegedacht worden over het schetsontwerp. In juni en juli kan meegedacht worden over het concept voorontwerp en dit najaar kan een zienswijze ingediend worden als het collegebesluit over het concept voorontwerp herinrichting Vijfsprong er ligt. De gemeente verwacht in 2026 met de uitvoering te kunnen starten (3). Gezien de plannen zoals die door Van Asten in 2020 werden gepresenteerd en de ervaringen bij het Hobbemaplein kunnen deze zogenaamde inspraakbijeenkomsten gezien worden als een wassen neus. Het is het college (vooral) te doen om de Wouwermanstraat af te sluiten voor het verkeer vanuit de Vaillantlaan en de Hoefkade, zoveel is duidelijk,” aldus De Mos en Haryouli, die stellen dat raadslid Ismet Bingöl vorig jaar zelf bij zo een bijeenkomst is geweest en daar zijn zorgen hierover kenbaar heeft gemaakt. “We krijgen ook signalen dat andere bewoners dezelfde zorgen hebben geuit en hier niks mee is gedaan. Met andere woorden: we hoeven niet te wachten op de verdere ontwerpen. Dit plan moet in de prullenbak!”
Chaos
Als deze plannen doorgaan dan zal de verkeerschaos in dit gebied, maar ook daar omheen, nóg groter worden. “Door de plannen zal het op de Vaillantlaan (richting De Put) nog drukker zal worden. Het staat ook volkomen haaks op de (zogenaamde) wens van het college en collegepartijen om de drukke Vaillantlaan te ontlasten. De Wouwermanstraat geldt nu voor veel automobilisten juist als een soort ontsnappingsroute om aan de drukte op de route Vaillantlaan-Neherkade te ontkomen.
Het hoeft geen betoog dat bewoners en ondernemers in dit gebied helemaal klaar zijn met de vele afsluitingen en niet zitten te wachten op nog meer afsluitingen. Het massale verzet tegen de herinrichting van het Hobbemaplein heeft dit laten zien. Veel mensen in de Schilderswijk werken in het Westland, dat is slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Dan kunnen politici wel denken dat ze een samenleving gaan creëren hoe zij dat willen, door mensen op de fiets te laten gaan, maar zo zit de werkelijkheid niet in elkaar,” (4) aldus De Mos en Haryouli.
Wat wél?
Wat de wijken nodig hebben is juist dat de vele afsluitingen zoals de Hoefkade, Parallelweg, Kaapstraat, Vaillantlaan/Calandstraat (De Put) naar de Waldorpstraat en Marktweg/Lau Mazirellaan op de korte ongedaan worden gemaakt, zodat de doorstroming weer op gang komt. Op de langere termijn moet de Vaillantlaan (deels) worden ondertunneld. (5) “Dit college is echter een pyromaan die naar de eigen brand kijkt en dan roept om meer maatregelen (afsluitingen). Het is onze taak dit wanbeleid te ontmantelen,” aldus De Mos en Haryouli, die ook grote vraagtekens zetten bij het zogenaamde vergroeningsverhaal van de Vaillantlaan. “Daar verdwijnen straks gewoon weer parkeerplaatsen.”
Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen aan het college.
(1) https://werkaandewijk.denhaag.nl/vijfsprong/
(3) https://werkaandewijk.denhaag.nl/projecten/vijfsprong
(4) https://www.omroepwest.nl/nieuws/4870135/drukke-weg-bron-van-luchtverontreiniging-sluipmoordenaar
(5) https://www.hartvoordenhaag.nl/hart-voor-den-haag-wil-tunnel-onder-vaillantlaan/