Raadslid Bom: ‘Het verenigingsleven wordt gesloopt op deze manier!’ 

Sinds de invoering van de nieuwe parkeerregelingen, per 1 januari, regent het klachten in de mailbox van Hart voor Den Haag. Het college heeft de keuze gemaakt om de lasten voor de burgers fors te verhogen en die van de autobezitter in het speciaal. Op veel plaatsen is per 1 januari voor het eerst (of voor een langere periode) betaald parkeren ingevoerd. Voor veel zang-, dans- of toneelverenigingen is dit een enorm probleem. Veel leden zijn op leeftijd of komen van buiten de stad, zijn dus afhankelijk van de auto en door de toegenomen kosten dreigen zij massaal af te haken. 

Raadslid Coen Bom van Hart voor Den Haag vraagt het college om maatwerk en de regeling her en der te versoepelen of speciale bezoekersvergunningen te verstrekken: “Deze week ben ik bij meerdere verenigingen op bezoek geweest en eigenlijk was de boodschap overal hetzelfde: als de leden wekelijks een tientje -of meer- kwijt zijn aan parkeergeld, zullen ze genoodzaakt zijn om het lidmaatschap op te zeggen of elders hun hobby te gaan uitvoeren.” 

Bom was onlangs bij muziekvereniging Metro in hartje Duindorp. Bom: “Deze oer Scheveningse vereniging zit hier al sinds 1954. Ze hebben leden vanuit alle hoeken van de stad of zelfs uit het Westland. Sommigen zijn op leeftijd en afhankelijk van de auto. Nu ze moeten betalen voor het parkeren is het voor velen niet meer op te brengen. En dit is maar één voorbeeld.” 

Bert Lambers en Kees Spaans van Metro hebben een oplossing voor het probleem bedacht. Spaans: “Er bestaat een uitzonderingsregeling voor vrijwilligers van sportverenigingen, die kunnen vrijgesteld worden van parkeerkosten. Behandel muziek en toneelverenigingen hetzelfde. De sociale functie van onze, maar ook vele andere, verenigingen is enorm belangrijk. Bij ons spelen zo’n honderd mensen per week, velen moeten van ver komen. Ik zou het zonde vinden als wij na bijna 70 jaar zouden naar buiten de stad moeten verhuizen.” 

Bom stelt schriftelijke vragen aan het college: “Het voorbeeld van Metro staat model voor heel veel andere verenigingen. Ik merk helaas zo vaak dat er te weinig ruimte is voor maatwerk. Kijk of een regeling werkt, noodzakelijk is en áls dat al zo is, kijk waar uitzonderingen gemaakt kunnen of moeten worden.” 

Lees hier onze schriftelijke vragen