Raadslid Ralf Sluijs: “Ook de onveilige verkeerssituatie Loosduinse Hoofdstraat moet opgelost worden”

Enige tijd geleden zijn op het kruispunt Ouverturestraat/Symfoniestraat twee zebrapaden aangelegd. Dit tot grote tevredenheid van de bewoners. Echter, de zebrapaden zijn nu dusdanig versleten dat ze nauwelijks meer zichtbaar zijn op het wegdek, wat volgens omwonenden tot gevaarlijke situaties leidt. Hart voor Den Haag trekt aan de bel en eist ook maatregelen om de onveilige verkeerssituaties op de Loosduinse Hoofdstraat aan te pakken.

“Er zit nu maar weinig muziek in de zebrapaden op het kruispunt Ouverturestraat/Symfoniestraat”, zegt stadsdeelraadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag die pleit voor herstel van de zebrapaden.“Verkeersdeelnemers zien ze nu simpelweg niet of te laat en dat levert gevaarlijke situaties op. Totaal onnodig als je weet dat het met een goede lik verf op te lossen is en omwonenden zich dan weer een stuk veiliger voelen bij het oversteken”, zegt Sluijs die namens de grootste partij schriftelijke vragen stelt aan het stadsbestuur. Daarin stelt Hart voor Den Haag ook de onveilige verkeerssituaties aan de Loosduinse Hoofdstraat (weer) aan de kaak.

Versmalling rijbaan

De verkeerssituatie is sinds de versmalling van de rijbaan enige jaren geleden ronduit problematisch. Hart voor Den Haag heeft de afgelopen jaren tweemaal eerder schriftelijke vragen aan het college gesteld over de gevaarlijke gevolgen van de versmalling, die zich concentreert tussen het kruispunt Ockenburghstraat/Lozerlaan en het begin van de Ouverturestraat. “Bewoners in en om de Loosduinse Hoofdstraat klagen onder meer over het regelmatig sneuvelen van autospiegels, bestelbusjes die op de stoep parkeren, de grote hoeveelheid vrachtwagens die door de smalle straat moeten, en bange fietsers en scooters die over de stoep rijden met alle gevaren van dien”, zegt Sluijs die stelt dat de problemen erger geworden zijn door de wegversmalling.

Verkeersdruk neemt toe

Bewoners geven aan dat de situatie ook in rap verslechtert in verband met de forse woningbouw in onder andere Vroondaal en het Westland. “Veel van het verkeer dat uit deze richting Den Haag binnen wil gebruikt de Loosduinse Hoofdstraat. In het Westland worden voor 2030 alleen al 5.000 woningen gebouwd. Dan kun je op je vingers natellen wat dat doet voor de verkeersdruk op de Loosduinse Hoofdstraat”, zegt Sluijs die het stadsbestuur vraagt om de gevolgen hiervan duidelijk in kaart te brengen. “Hart voor Den Haag wil daarnaast klip en klaar horen welke acties het college gaat nemen om de verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat te verbeteren en wanneer deze acties genomen gaan worden”, besluit Sluijs.

Lees hier onze schriftelijke vragen