Gemeenteraadslid Bom: Verloedering ligt op de loer, of is zelfs al ingezet. 

Hart voor Den Haag maakt zich steeds grotere zorgen over de Noordboulevard, dat is het stukje boulevard tussen de Palace Promenade en het Zwarte Pad. Enkele maanden geleden heeft de succesvolle horecaondernemer Martin Nijdam van The Three Sisters het bijltje erbij neergegooid en ook voor de overige ondernemers is het sappelen geblazen. De Noordboulevard heeft een troosteloze aanblik, zo valt ook te lezen in het AD van 17 februari. 

Raadslid voor Scheveningen Coen Bom maakt zich grote zorgen: “De Noordboulevard is altijd een zorgenkindje geweest, maar na de herontwikkeling had ik goede hoop dat het zou kunnen werken. De eerste, en misschien wel grootste domper was dat Hard Rock Café zich terugtrok uit het project op de kop van de boulevard, het pand dat nu bekend staat als het ‘Soulsistah-pand’. Dat staat nu al bijna drie jaar leeg en er is nog geen zicht op een nieuwe ondernemer. Het pand is onderhoudsgevoelig, er verschijnen al roestplekken, het verloedert heel snel.” 

Op de boulevard staan nog veel meer panden leeg. Ook daar zou van alles kunnen en moeten gebeuren, aldus Bom: “We moeten eerlijk zijn, horecagelegenheden zijn er genoeg. De Foodhall is net geopend en is een enorme aanwinst voor de Noordboulevard. Als we dit stukje Scheveningen levendiger willen maken, zou er een jaarrond exploitatie moeten komen. Zet een wervingsbureau op het vinden van een publiekstrekker. Een bij de badplaats passende attractie of wellicht een theater. Of wat dacht je van een dependance van het Paard. Die zoeken nog een middenpodium. Qua uitgaan is hier in de herfst en winter niets anders dan Crazy Piano’s.” 

Hart voor Den Haag vraagt al jaren aandacht voor het stukje boulevard. In 2019 stelde raadslid Sluijs al schriftelijke vragen (‘Zorgen over ondernemers Noodboulevard’) en in november 2022 behandelde Bom het onderwerp in de commissie Ruimte. De reactie van het college stelde Bom teleur: “Ze stellen zich op het standpunt dat de panden aan de boulevard eigendom zijn van particulieren en dat de gemeente niks kan doen om de panden gevuld te krijgen. Wij van Hart voor Den Haag denken daar anders over. Zet dus wervingsbureaus in, pak als wethouder desnoods zélf de telefoon en ga wat grote interessante partijen benaderen. We steken miljoenen in citymarketing, maar dit is voor onze mooie badplaats geen reclame.” 

Hij vervolgt: “Ik zou graag zien dat zowel de pandeigenaren als de huurbazen, in samenspraak met de gemeente, een plan van aanpak maken om te zorgen dat er snel wat gebeurt. Want als dit nog een jaar of langer duurt, zullen steeds minder partijen willen instappen en is het hele project, wat op 6 mei vorig jaar nog zo feestelijk werd geopend door de burgemeester, ten dode opgeschreven.” 

Bom stelt schriftelijke vragen aan het college.  Lees hier onze schriftelijke vragen.