Lege winkels moeten in Den Haag opgevuld worden met fiets- en plasvoorzieningen. Volgens Hart voor Den Haag moeten de lege panden het hoofd helpen bieden aan de chaos van het wildparkeren van fietsen en brommers in tal van Haagse winkelstraten. Naast het stallen van de fiets kunnen lege panden ook worden uitgerust met plas- en pinpasvoorzieningen. Dat is hard nodig volgens de partij.
‘Leegstaande winkelpanden zouden, eventueel tijdelijk, ingezet moeten worden tot fietsparkeerwinkel, waar je naast het parkeren van je fiets ook terecht kunt voor andere zaken zoals het doen van een plas, het pinnen van geld, het ophalen van een postpakket, fietsreparatie en na het parkeren van je fiets het kopen van een krant en een kop koffie’, aldus fractievoorzitter Richard de Mos en raadslid René Oudshoorn, die zo meer plaatsen willen realiseren waar de hoge plasnood geledigd kan worden en waarmee het wildparkeren van fietsen in winkelstraten wordt aanpakt. ‘Dat is winst voor de vastgoedeigenaar van de panden en ook goed voor het winkelend publiek in Den Haag’.
Stop gezeik over te weinig openbare toiletten door er meer te realiseren
‘In het eerste Hart voor Den Haag college was 150.000 euro per jaar gereserveerd voor het realiseren van meer openbare toiletten. In die periode werd ook de Hoge Nood-app gelanceerd. Maar na ons vertrek uit het college zijn er nauwelijks wc’s bijgekomen en met de start van Corona biedt de app door de gesloten horeca amper nog soelaas”, aldus De Mos en Oudshoorn, die stellen dat meer openbare toiletten hard nodig zijn. “Nederland telt volgens de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) ruim 2 miljoen mensen met darm- en blaasproblemen, die vaker een wc nodig hebben. Een wc die er in de openbare ruimte vaak niet is. In een vergrijzende samenleving, doen ook ouderen steeds vaker een beroep op een toilet. Het wordt hoogtijd dat in die behoefte wordt voorzien”, aldus De Mos en Oudshoorn, die ook commerciële aanbieders van openbare wc’s de mogelijkheid willen bieden om openbare toiletten te realiseren.
Morgen is er een debat over de voortgang van de realisatie van openbare toiletten in de gemeenteraad.