Hart voor Den Haag lanceert klachtenmeldpunt AV070 (taxibus) Roopram en Van Stuijvenberg: “Aantal missers en klachten moeten goed in beeld zijn”


En wéér gaat het faliekant mis met de ritten van de AV070, beter bekend als de ‘taxibus’. Eerst waren het de aanloopproblemen die als excuses voor alle fouten aangevoerd werden, nu wordt alles op de coronacrisis gegooid. Reden genoeg voor Hart voor Den Haag om een klachtenmeldpunt in het leven te roepen.

“Het kan zo echt niet doorgaan. Mensen moeten dagen van te voren hun ritten boeken omdat er niet genoeg wagens rijden of omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn”, zeggen raadslid Janice Roopram en fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg. “En als ze dan eindelijk een dag geboekt hebben, wordt er ook nog eens met een tijdslot gewerkt. Het is natuurlijk prachtig dat AV070 óók ingezet wordt om mensen van en naar test- en priklocaties te vervoeren, maar de hoofdtaak is toch echt om te zorgen voor de kwetsbare inwoners in onze stad die volledig afhankelijk zijn van dit vervoer”, aldus beide dames.


Spontaniteit is er niet bij
Hart voor Den Haag spreekt dagelijks mensen die hier tegenaan lopen, zoals bijvoorbeeld Veronica. “Ik ben afhankelijk van AV070 en wil bijvoorbeeld graag dinsdag naar mijn vader toe. Ik moet deze rit dan ruim een week van te voren bespreken en dan nog zit ik aan een tijdslot vast. Spontaan bij mijn hoogbejaarde vader in het verpleeghuis op bezoek gaan, is nu gewoon niet mogelijk”, zegt Veronica. Ouderen die een middagje naar een buurthuis willen, eenzame mensen die met elkaar een hapje willen eten, moeten nu noodgedwongen hun afspraak afzeggen en zijn gedwongen alleen thuis te blijven. Wat Hart voor Den Haag betreft kan dit zo niet langer doorgaan. Een jonge vrouw, gekluisterd aan een rolstoel, die wekelijks moet gaan paardrijden voor haar therapie, neemt nu vaak noodgedwongen de dure Regiotaxi. Deze wordt namelijk niet door de gemeente Den Haag ondersteund, omdat “wij toch een goede service als AV070 hebben”, volgens verantwoordelijk wethouder Kavita Parbhudayal (VVD). “Die service is momenteel ver te zoeken. Wie compenseert dit financiële verlies? Over financieel gesproken, ook de verbinding tussen de gemeente Den Haag en de uitkeringsdienst CAK werkt slecht. Mensen die vanwege hun inkomen geen eigen bijdrage hoeven te betalen, krijgen toch acceptgirokaarten toegestuurd. Als ze dan gaan bellen, weet de ambtenaar aan de andere kant van de lijn niet eens waar het over gaat. Ook dit moet beter”, zeggen Roopram en Van Stuijvenberg. 


Meldpunt voor klachten
Hart voor Den Haag neemt verdere actie. Niet alleen worden er opnieuw schriftelijke vragen gesteld, ook lanceert de grootste partij van de stad een website waarop iedere gebruiker van AV070 de klachten kwijt kan. “Het is heel belangrijk dat we een goed beeld krijgen van de aard en omvang van de missers en we de wethouder hier ook mee kunnen confronteren”, aldus Roopram en Van Stuijvenberg. “De wethouder roept altijd maar dat alles zo goed gaat en die ‘paar missers’ moeten kunnen. Nou, wat ons betreft kan dit dus niet. We hopen echt dat gebruikers van AV070 hun grieven bij ons willen melden, en vanzelfsprekend gaan we zorgvuldig met de gegevens om.” 

Heeft u een klacht of een opmerking over AV070? Op de website http://klachtenav070.nl kunt u uw verhaal kwijt.

Lees hier onze schriftelijke vragen