Raadsleden Sluijs, Roopram & Oudshoorn: “Haven van Rotterdam is 1.200 pk banenmotor”

De Rotterdamse haven heeft grote moeite om voldoende personeel te vinden. Inmiddels staan er meer dan 8.000 vacatures open, en dat aantal blijft oplopen, mede vanwege de energietransitie. Hart voor Den Haag wil dat Haagse werkzoekenden gekoppeld worden aan de haven. ‘Win-win!’

De vacatures zijn over de hele linie, van petrochemie tot en met container-overslag en ict-functies. Iedereen kan er aan de slag; hoog- en laagopgeleid, jongeren en ouderen. Sinds afgelopen voorjaar loopt het aantal openstaande vacatures rap op, zo schrijft De Telegraaf vandaag. De werkgevers hebben hun hoop gevestigd op het werven van langdurig werklozen. “En laten we er daar nou tienduizenden van hebben in Den Haag”, zeggen de raadsleden Ralf Sluijs, Janice Roopram en René Oudshoorn die erop wijzen dat met name onder jongeren tot 27 jaar het aantal bijstandsuitkeringen fors is toegenomen de afgelopen jaren. “Zeker 2.000 Haagse jongeren staan op dit moment langs de zijlijn terwijl de mensen in de Rotterdamse haven niet aan te slepen zijn. Wij willen dat het stadsbestuur in gesprek gaat met de haven om te kijken hoe hun vraag en ons aanbod bij elkaar gebracht kunnen worden. Win-win!”, aldus de raadsleden die van mening zijn dat hierbij onder andere gekeken moet worden naar Den Haag Zuidwest.

Mensen vanuit buitenland

“Voor groot, tijdelijk onderhoudswerk in de haven halen ze nu veel mensen vanuit het buitenland. Het zou natuurlijk beter zijn als we jongelui uit Zuidwest aan de slag kunnen helpen door ze daar een mooie baan te bieden, te laten behouden en door te kunnen laten groeien”, zegt Roopram die wijst op de Regiodeal waarmee het rijk en de gemeente fors investeren om kansen te creëren voor de jeugd in dit stadsdeel. “Maar ook als je in bijvoorbeeld het centrum of Loosduinen woont en je wilt aan de slag in de Rotterdamse haven; grijp je kans, je wordt met open armen ontvangen!” Mede door de verduurzaming van de haven liggen de banen er voor het oprapen. “De energietransitie, die nog in de aanloopfase zit, zorgt voor een enorme vraag naar werkzoekenden die zich hier kunnen laten omscholen tot gespecialiseerde vakmensen”, zegt Oudshoorn. Het grote aantal vacatures zorgt er mede voor dat de positie van de grootste haven van Europa op het spel staat. “In de haven van Rotterdam wordt bijna 7% van het bruto nationaal product verdiend en in en rond de haven werken 385.000 mensen. Dat zijn echt duizelingwekkende cijfers. Die 1.200 pk banenmotor ligt voor ons letterlijk om de hoek en we zouden wel heel dom zijn als we de kansen die de haven biedt laten liggen”, besluit Sluijs.

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.

Lees hier onze schriftelijke vragen

(Foto: Danny Cornelisse)