Ralf Sluijs: “Het is al vijf over twaalf, ik mis de urgentie vanuit het stadhuis”

Hart voor Den Haag raadslid Ralf Sluijs springt in de bres voor Haagse horecaondernemers die vrezen voor de toekomst van hun bedrijf als gevolg van de coronamaatregelen. Met een concreet maatregelenpakket, zoals kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, moet worden voorkomen dat ondernemers definitief omvallen.
 

De roze borden met de noodkreet ‘Binnenkort te huur’ die op talloze Haagse horecazaken hangen grijpen Sluijs aan. “Een hartenkreet. Een schreeuw om hulp van al die hardwerkende ondernemers en medewerkers die alles, waar ze jaren voor gewerkt hebben, in rook zien opgaan”, noemt het raadslid de actie. Hij wil alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat deze panden niet in definitieve ‘te huur’ borden veranderen. “Ik wil perspectief bieden aan de horeca. Ik ben zelf ook oud-horecaondernemer, heb de vorige crisis meegemaakt en weet hoe het is om wakker te liggen omdat je niet weet of je de rekeningen nog kan betalen. Een kwart tot een derde van de Haagse horeca staat op omvallen en één op de tien Hagenaars werkt in de horeca”, zegt de volksvertegenwoordiger. “Het is nu al vijf over twaalf en ik mis de urgentie vanuit het stadhuis.”


Kwijtschelden gemeentebelastingen
Op basis van input van horecaondernemers schreef hij daarom tijdens het kerstreces het initiatiefvoorstel ‘Hart voor de Haagse horeca’. Het belangrijkste punt is het kwijtschelden van de gemeentelijke belastingen over de periode van noodgedwongen sluiting. “Dit kan vanuit de coronabuffer van 133 miljoen worden bekostigd. Deze buffer is ervoor om ondernemers te helpen die op omvallen staan. Op deze manier houden zij geld over voor de overige vaste lasten.”


Meer mogelijkheden voor extra omzet
Met simpele ingrepen die geen geld kosten kan ook veel winst worden behaald. “Denk aan een verdubbeling van de ‘verlaatjes’ en ‘geluidjes’. Nu mag je twaalf keer per jaar een incidentele nachtvergunning aanvragen of een vergunning om meer geluid te maken, bijvoorbeeld vanwege live-muziek. Dat moeten er eenmalig 24 worden zodat ondernemers de gemiste omzet deels zelf kunnen terugverdienen. Dat doen zij liever dan de hand op te houden.”

Vergunningstraject versimpelen en verruiming terrasbeleid
Het vergunningentraject moet soepeler en sneller. “Het wijzigen van de naam van de leidinggevende op de horecavergunning kost 107,40 euro. Geldklopperij voor zo’n simpele handeling. Bovendien weten we hoe groot het verloop is in de horeca. Overige aanvragen moeten goedkoper en simpeler kunnen”. Ook moet het mogelijk zijn dat kleine evenementen een schaduwdatum kunnen opgeven. “Denk aan een Franse dag in het Hofkwartier. Als corona toch roet in het eten gooit, moet de vergunningsprocedure opnieuw worden gedaan en moeten er weer leges worden betaald, dat willen we echt anders zien.” Daarnaast spoort Sluijs het stadsbestuur aan om de terrasverruiming in 2021 eenmalig te verlengen in de zomer en winter. “Tot slot moeten de G4-steden gezamenlijk optrekken in een lobby naar het Rijk voor ruimhartige compensatie van horecaondernemers. “Het liefst met honderd procent bij sluiting. Daarnaast zijn wij voor snelle heropening van de horeca maar ook dat moet de landelijke politiek regelen”, aldus Sluijs.

Het initiatiefvoorstel ‘Hart voor de Haagse Horeca’ is vandaag ingediend.