Ralf Sluijs: “Kioskenbeleid rammelt aan alle kanten”

Al bijna een jaar wacht bloemenkioskhouder Marianne van den IJssel uit Den Haag op de omgevingsvergunning die ze nodig heeft voor haar zaak. “Dit is toch te gek voor woorden?!”, zegt de Haagse die een kiosk bestiert bij begraafplaats Nieuw Westduin in De Telegraaf. Hart voor Den Haag trekt aan de bel.

Raadslid Ralf Sluijs herkent het probleem. “Wij krijgen hier met regelmaat klachten over. Dit is toch geen manier van omgaan met mensen. Voor mijn gevoel rammelt het kioskenbeleid aan alle kanten”, zegt Sluijs. Van den IJssel hoort ook vaker van andere kioskhouders dat het wachten op de benodigde vergunning erg lang duurt. “Voorheen had je enkel een uitstalvergunning nodig, maar dat beleid is nu aangepast.” Zelf wil zij de kraam die zij met haar echtgenoot al 32 jaar runt graag verkopen om met pensioen te gaan. “Ik heb al kopers en gelukkig zijn die geduldig, maar ik ken ook een andere kioskhouder in dezelfde situatie waarvan de kopers zijn weggegaan omdat het zolang duurde.” Een reden krijgt ze niet van de gemeente op de vraag waarom de procedure zoveel tijd slurpt. “Klanten staan ook versteld dat het proces nog steeds niet is afgerond”, zegt Marianne in de krant.

Hogere wiskunde

Sluijs vindt het ongelofelijk. “Het is toch geen hogere wiskunde om een vergunning af te geven? Zeker als deze kiosk er al decennia staat. Er moet veel professioneler en sneller worden gehandeld. Op deze manier jaag je kopers weg.” Het raadslid stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. “Kernvraag is: waarom kan dit niet sneller? Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat er excuses gemaakt worden aan Marianne. Dat mag zonder bloemetje, die heeft ze namelijk genoeg”, zegt Sluijs met een knipoog.

Lees hier onze schriftelijke vragen

(Foto; De Telegraaf)