Ralf Sluijs: “Het lijkt goed geregeld maar sommige verhalen zijn echt om te huilen”

Een op de tien ondernemers in Den Haag die gebruik hebben gemaakt van de landelijke steunmaatregelen vanwege de coronacrisis is alsnog in financiële problemen geraakt. Dat schrijft AD Haagsche Courant vandaag. Hart voor Den Haag wil dat het stadsbestuur deze ondernemers actiever helpt door het woud van wet- en regelgeving .

“Iedereen denkt dat het wel meevalt, omdat we niet failliet zijn gegaan. Maar het moet toch ergens vandaan komen”, zegt mede-eigenaar Jasper Langbroek van het Haagse biermerk Kompaan in de krant. Hij zat met zijn handen in het haar toen hij hoorde dat de horeca weer deels dicht moest vanwege corona. Bij de vorige lockdown raakte hij 80 procent van zijn omzet kwijt en een groot deel van de biervoorraad moest worden vernietigd. Zijn klanten, voornamelijk horeca, namen niets meer af vanwege de onzekere toekomst. Net als veel andere bedrijven vroeg ook de Haagse bierbrouwer financiële steun van de overheid aan. Het ging om een deel van de salariskosten (NOW-regeling) en vaste lasten (TVL). Voor die eerste landelijke regeling kwam hij in aanmerking, maar de aanvraag voor de tweede regeling werd afgewezen omdat het bedrijf ondertussen was omgezet naar een bv.“Dat hebben we gedaan om aandelen te kunnen verkopen. Zo konden we de crisis  overleven. Maar zij zagen dat als het opzetten van een nieuwe zaak”, aldus Langbroek in het AD. “Wij hebben juist een deel van ons levenswerk verkocht om iedereen aan het werk te houden.”

‘Zit je in de knel? Bel!’

Volgens Hart voor Den Haag staat het verhaal van Kompaan niet op zichzelf. De grootste partij wil dan ook dat het stadsbestuur meer regie pakt. “Laat ik beginnen te zeggen dat er veel goed gaat en ondernemers over het algemeen best tevreden zijn met de regelingen”, zegt raadslid Ralf Sluijs. “Maar het gaat nu juist om de zelfstandigen die vermalen raken tussen de bureaucratie van bezwaren en tegengestelde regelingen. De ene regeling die zegt dat je recht hebt op steun en de andere niet, zoals bij Jasper, is iets wat wij te vaak horen. Sommige verhalen zijn echt om te huilen”, zegt Sluijs die het stadsbestuur vraagt om Haagse ondernemers die vastlopen meer ‘bij de hand te nemen’. “Hier zie ik een rol weggelegd voor het onlangs geopende Ondernemersportaal. Zij zijn juist in het leven geroepen om Haagse ondernemers te ondersteunen in de wereld van wet- en regelgeving. Dit is een uitgelezen mogelijkheid om die rol te pakken en te laten zien wat ze kunnen. Zit je in de knel? Bel!, moet wat mij betreft het motto zijn”, zegt Sluijs over de gratis gemeentelijke dienstverlening van het loket.
Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.