Ralf Sluijs: “Miljoenen uitgegeven, maar niemand weet wat het oplevert”

De Haagse gemeenteraad bespreekt deze week de jaarverantwoording over het economisch beleid in 2024. Hart voor Den Haag is kritisch op de programmarekening van het college. Volgens raadslid Ralf Sluijs worden er wel miljoenen uitgegeven aan ondernemersbeleid, citymarketing en economische transitie, maar blijft onduidelijk wat het allemaal oplevert.

“Er worden ronkende termen gebruikt als ‘veerkracht versterken’ en ‘transitie stimuleren’, maar in de jaarstukken ontbreekt elk hard resultaat. Hoeveel bedrijven zijn er dan bijgekomen? Hoeveel ondernemers zijn geholpen? Dat is nergens terug te vinden,” aldus Sluijs. “In de oorspronkelijke begroting sprak het stadsbestuur nog over het versterken van winkelgebieden en het aantrekken van bedrijven via citymarketingorganisatie The Hague & Partners. Maar in de verantwoording over 2024 worden geen cijfers gepresenteerd over leegstandsaanpak, vestigingen of werkgelegenheid.”

Meten is weten

“Als je als stad serieus beleid voert, moet je ook serieus meten of het werkt. Dat gebeurt nu niet. De enige concrete uitkomst die we lezen, is dat er weer veel vergaderd is en er glimmende folders zijn gedrukt. Ik ben graag positief zijn, maar dan moet de ‘Afdeling Concreet’ op het stadhuis wel in de benen komen”, zegt Sluijs. De grootste partij roept het college op om in de volgende programmarekening wél te werken met meetbare doelen en resultaten per winkelgebied, per project en per subsidieroute. Ook wil de partij dat elke euro aan citymarketing wordt gekoppeld aan meetbare economische opbrengsten voor Den Haag.

“Als je miljoenen uitgeeft aan economische groei, moet je ook kunnen laten zien wat je daarvoor terugkrijgt. Anders is het belastinggeld in de lucht gooien in de hoop dat het resultaat heeft. Zo kun je geen stad besturen,” aldus Sluijs.