Ralf Sluijs: “Dat levert 24 procent meer commerciële vluchten op. Den Haag zal daar groot economisch voordeel bij hebben”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) meer (zakelijke) vluchten kan uitvoeren. De grootste partij in de Haagse gemeenteraad ziet mogelijkheden voor groei, zonder fysieke groei van het vliegveld. “De verkiezingen zijn voorbij en iedereen heeft weer provinciale kleur op de wangetjes maar nu is het tijd om te kiezen voor een stevig regionaal vliegveld”.

24 procent meer vluchten

Hart voor Den Haag/Groep de Mos pleit ervoor om de helikoperbewegingen los te koppelen van het overige vliegverkeer. In 2018 waren er 4.870 helikopterbewegingen. Raadslid Ralf Sluijs: “Trauma- en politiehelikopters zijn van groot belang voor onze gezondheid en veiligheid en staan ook niet ter discussie. Het is echter wel buitengewoon krom dat deze noodzakelijke vliegbewegingen waar niemand invloed op heeft, ten koste gaan van (zakelijke) vluchten. Het is hoog tijd om onderscheid te maken in het vliegverkeer waar de luchthaven wel en geen invloed op heeft. Dat levert 24 procent meer commerciële vluchten op. Zowel Den Haag als Rotterdam zullen daar groot economisch voordeel bij hebben”.

Den Haag in regiegroep luchthaven

Steeds meer reizigers kiezen voor RTHA. In 2018 maakten 1,9 miljoen bezoekers gebruik van de regionale luchthaven. Hart voor Den Haag roept het Haagse college op om zich op alle mogelijke manieren in te spannen om verstandige groei van RTHA af te dwingen. Het raadslid pleit er ook voor om Den Haag zitting te laten nemen in de Bestuurlijke Regiegroep (BRR) van de luchthaven. Sluijs: “Onze invloed is nu te beperkt en dat willen we graag anders zien. Waarom zit de gemeente Lansingerland wel in de regiegroep en één van de naamgevers van de luchthaven, de G4-stad Den Haag niet? Het is niet meer dan logisch dat Den Haag meer invloed krijgt. Die invloed moet worden aangewend om daadwerkelijk onderscheid te maken tussen de noodzakelijke vluchten én zakelijk en maatschappelijk vliegverkeer. Dit kan de minister van Verkeer en Waterstaat in een nieuw luchthavenbesluit bepalen en deze groei is broodnodig voor onze stad. Den Haag heeft in 2010 stevig geïnvesteerd in de naamgeving om onze stad internationaal te versterken. We willen Den Haag laten groeien als congresstad, verder op de kaart zetten als internationale stad van Vrede & Recht en zetten in op forse groei van toerisme. Daar hoort een vliegveld bij waar die vluchten ook kunnen landen en opstijgen.”

Lees hier onze schriftelijke vragen