Raadslid Jelle Meinesz springt in de bres voor oude brommers: “Wethouder, laat Haags erfgoed niet verloren gaan!”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos roept wethouder Van Tongeren op om zo snel mogelijk een uitzondering te regelen voor oude tweetaktmotoren. Volgens de grootste partij in de Haagse gemeenteraad moet er op feestdagen en in de weekeinde met een speciale ontheffing gewoon recreatief mee kunnen worden rondgereden. Momenteel is vastgelegd in het coalitieakkoord dat tweetakt brommers per volgend jaar in heel Den Haag verboden zijn. Deze maatregel moet echter nog worden uitgewerkt en raadslid Jelle Meinesz vraagt om een uitzonderingsregel zoals in Amsterdam is geregeld. Meinesz reed zelf mee tijdens de afgelopen editie van de Kouwe Klauwe rit en zegt louter lachende gezichten te hebben gesignaleerd. Hij wil de traditie behouden voor de stad.

Jelle Meinesz: “Deze brommers horen bij de Haagse cultuur, dat moet wethouder Van Tongeren toch begrijpen? Het kan toch niet zo zijn dat we dit jaar onze laatste Kouwe Klauwe op Scheveningen hebben gehad? Daarom doe ik een simpele oproep aan de milieuwethouder: Laat dit Haagse erfgoed niet verloren gaan! Dit is pure nostalgie uit de jaren zestig en zeventig en een symbool van vrijheid. De oude Puch, Kreidler, Tomos en Zündapp moeten behouden blijven voor onze stad. De wethouder moet weten dat er ongelooflijk veel mensen een hoop plezier beleven aan deze hobby en dat er relatief maar weinig op gereden wordt, meestal voor een clubrit in het weekeinde. Ze worden niet voor woon- en werkverkeer gebruikt. Zelfs in de ‘kneiterlinkse republiek’ Amsterdam heeft men een speciale uitzonderingsregeling ingevoerd. Waarom kan dat dan hier in het Haagse niet?”

Het raadslid wijst van de hand dat de oude brommers per definitie ‘te vies’ zijn. Meinesz: “Iedereen houdt van schone lucht, dus ik ook, maar er zijn zelfs speciale brandstoffen verkrijgbaar waardoor de oude brommertjes zo goed als volledig reuk- en rookvrij kunnen rondrijden. Dit is echter niet onderzocht door TNO, want dat was te duur. Waarom dan op basis van halve feiten een totaalverbod invoeren? Sommige viertakters die wél mogen blijven zijn smeriger. Dat is toch niet uit te leggen? Daarnaast werkt het Rijk met haar gemeentes aan één uniforme milieuzone en dit staat ook in ons akkoord. Dus het past prima binnen de bestaande afspraken! Desnoods niet in het drukke stadshart rondcrossen, maar minstens lekker op Scheveningen dichtbij de zee! Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zien we momenteel nog een oude oldtimer brommer rondrijden?” Hart voor Den Haag/Groep de Mos heeft schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

Lees hier onze schriftelijke vragen