Raadslid Damiën Zeller: “Juist in dit digitale tijdperk moeten we opzoek naar nieuwe manieren om deze oorlogsverhalen te vertellen.”

In Amsterdam zullen de digitale reclameborden (Mupi’s) tijdens 4 mei in herdenkingsmonumenten veranderen (1). Volgens Hart voor Den Haag / Groep de Mos zijn de digitale reclamezuilen in de Den Haag hier ook geschikt voor en is dit een mooi middel om een breed en nieuw publiek te betrekken bij de herdenking.

Damiën Zeller: “De reclamezuilen kunnen ingezet worden om échte Haagse verhalen te vertellen uit de Tweede Wereldoorlog. De locatie van de zuil moet dan ook meespelen, wat gebeurde er bijvoorbeeld specifiek op de Grote Markt of het Spui? Den Haag beschikt nu over tal van deze zuilen, het zou mooi zijn als we deze zuilen ook hiervoor kunnen inzetten”.

“Juist in dit digitale tijdperk moeten we opzoek naar nieuwe manieren om deze oorlogsverhalen te vertellen. In Israël is er bijvoorbeeld een campagne gestart om de Tweede Wereldoorlog te laten zien uit het oogpunt van een meisje met een smartphone. Geniaal,” vervolgt Zeller.

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen om de gemeente Den Haag in gesprek te laten gaan met de eigenaar van de digitale reclamezuilen en deze herdenkingsmonumenten komend jaar mogelijk te maken op en rond 4 mei.

Lees hier onze schriftelijke vragen