Ralf Sluijs: “Simpele sticker kan voor vier ton per jaar aan spullen terugbrengen”

Medewerkers en raadsleden op het Haagse stadhuis beschikken over dure gemeentelijke eigendommen zoals laptops, telefoons en tablets. Waar over de databeveiliging vaak goed is nagedacht, is het verlies van een apparaat en de kosten die daarbij komen kijken nog onvoldoende opgelost. Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil daarom dat Den Haag, in navolging van de gemeente Zoetermeer, een samenwerking aangaat met de start-up Itemlost.

Eerlijke vinders
Eigenaar van Itemlost is de 24 jarige Gino de Vin. “Mensen raken per jaar ongeveer twee á drie waardevolle voorwerpen kwijt en het wordt (bijna) nooit teruggevonden. Uit onderzoek blijkt echter dat 80% van de wel vinders bereid is het voorwerp terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Er is vaak één probleem; wie is de rechtmatige eigenaar?”, zegt de Vin. Zijn bedrijf heeft dé oplossing met behulp van een simpele sticker of label. Die plak je op waardevolle voorwerpen of op spullen die vaak worden vergeten, zoals een tennisracket, jassen en telefoons. “De vinder kan via het maken van een foto van de code, of via de website direct contact leggen met de eigenaar. Een snelle, veilige en goedkope oplossing voor een veelvoorkomend probleem”, aldus de Vin. De gemeentes Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer werken al samen met het bedrijf. Zoetermeer heeft inmiddels 1.700 gemeentelijke eigendommen zoals fietsen, sleutels en laptops voorzien van een Itemlost sticker. “Als we de komende jaren één verloren laptop terugvinden, dan hebben we de investering er al ruim uit”, zegt Marc van Gaalen van de gemeente Zoetermeer.

7.500 ambtenaren
Hart voor Den Haag/Groep de Mos is enthousiast over de methode van het bedrijf: “In Den Haag werken zo’n 7.500 ambtenaren. Als zij jaarlijks twee gemeentelijke eigendommen van gemiddeld 35,- euro verliezen, dan praat je over ruim een half miljoen euro. Als 80% van die verloren spullen terugkomt door het plakken van een simpele sticker, staat dat gelijk aan een waarde van 420.000 euro per jaar en in dat licht is deze investering minimaal. Bij het registreren van drie items per ambtenaar zijn de kosten 7.200,- per jaar. Dat is nog geen euro per medewerker en is natuurlijk een schijntje bij wat het kan opleveren. Daarnaast zie ik het ook als extra stok achter de deur om zuinig om te gaan met de gemeentelijke bezittingen”, zegt Ralf Sluijs. Hij stelt schriftelijke vragen aan het college van B&W.

Lees hier onze schriftelijke vragen