Raadslid Ralf Sluijs: “Met extra parkeerplaatsen kunnen we terrasvergunningen een vaste status geven en winkelend publiek Prins Hendrikstraat beter faciliteren!”

Onlangs verscheen in de media dat bewoners in het Zeeheldenkwartier helemaal horendol worden van het tekort aan parkeerplaatsen. In het Zeeheldenkwartier zijn de afgelopen weken ook nog eens zes parkeerplekken verdwenen vanwege herbestemming. Buurtbewoner Reinout Barth trok in Den Haag Centraal aan de bel. “Na half zes blijf je maar rondjes rijden. Dit kan zo niet doorgaan. De automobilist zit gewoon in het verdomhoekje.”

Samen met de projectontwikkelaar – die eigenaar van de parkeergarage De Zeeheld geworden is – presenteerde Hart voor Den Haag / Groep de Mos februari jongstleden een plan voor de herontwikkeling van een deel van de parkeergarage. Die ontwikkeling zorgt er, naast extra parkeerplaatsen, voor dat het intrekken van de vergunningen voor de parkeerplaatsterrassen in de Prins Hendrikstraat niet nodig is. Het plan werd enthousiast onthaald in de buurt. Maar gek genoeg schoof de gemeente het plan op de lange baan.

“Er moeten rap parkeerplaatsen komen voor de buurt. Ook om de parkeerplaatsterrassen te behouden. Want juist die parkeerplaatsterrassen dragen bij aan een sfeervolle, aantrekkelijke winkelstraat”, aldus Hart voor Den Haag / Groep de Mos raadslid Ralf Sluijs, die niet gerust is op de lange termijn toekomst van deze terrasbakken. Sluijs: “Door de toenemende parkeerdruk zou het zomaar kunnen zijn dat de vergunningen voor parkeerplaatsterrassen worden ingetrokken. Dat mag niet gebeuren!”.

Na diverse gesprekken tussen de projectontwikkelaar en Groep de Mos was NU Projectontwikkeling bereid om voor de buurt een deel van de huidige parkeergarage te behouden. Jansen, eigenaar van NU Projectontwikkeling: “Ondanks dat ons plan van 60 woningen voldoet aan het huidige bestemmingsplan, ben ik er niet op uit om hardwerkende ondernemers het brood uit de mond te nemen, doordat er parkeerplaatsen en in de nabije toekomst ook terrasbakken verloren gaan. Ik heb met Hart voor Den Haag/Groep de Mos gekeken naar een aangepast plan. Hierbij realiseren we enerzijds onze woningbouwplannen en kunnen we er anderzijds voor zorgen dat de terrasbakken een vaste status krijgen en het winkelend publiek de ruimte krijgt om te kunnen parkeren. Helaas maakt de gemeente nog geen aanstalten om werk te maken van dit plan”.

Het plan

Bij het alternatieve plan, dat Hart voor Den Haag/Groep de Mos in februari presenteerde, laat NU Projectontwikkeling de realisatie van een laag woningen vallen, waardoor de huidige twee parkeerlagen omgebouwd kunnen worden naar een openbare parkeergarage. Met als uitgangspunt dat de parkeertarieven die hier gaan gelden de straattarieven niet gaan overschrijden.

Jansen: “Even afhankelijk van de bouwtechnische mogelijkheden praten we over het realiseren van 60 tot 70 parkeerplaatsen. Om dit plan te verwezenlijken zal de gemeente volledige medewerking moeten verlenen, waaronder de wijziging van het bouwplan en het kopen van deze openbare garage. Uiteraard dient de gemeente ook te garanderen dat zij alle vergunningen voor terrasbakken, zolang de openbare parkeergarage er is, een permanente status geven, zodat de Prins Hendrikstraat die gezellige winkelstraat blijft waar men graag wil vertoeven”.

Raadslid Ralf Sluijs baalt ervan dat het plan op de lange baan is geschoven. “Met het plan denken we een lange termijn oplossing te hebben gevonden die goed is voor de buurt en voor de (horeca)ondernemers. De gemeente krijgt met dit plan dé kans om de ontstane parkeerdruk op te lossen, doordat met medewerking vanuit hen een kant en klare parkeergarage kan worden gerealiseerd. De projectontwikkelaar kan, met zijn vergunning in de hand, de parkeergarage volledig afbreken, waardoor alle parkeerplaatsen verloren gaan. Met de Hart voor Den Haag/Groep de Mos interventie gaan we dus van nul naar 60 tot 70 parkeerplaatsen, waarmee we de terrasbakken een permanente status geven. Ik ga ervan uit dat we hiermee de perfecte oplossing hebben gevonden om de buurt en de sfeervolle winkelstraat te ontlasten van de ontstane parkeerdruk en reken er dan ook op dat de gemeente ein-de-lijk komt met een positieve reactie. Dit duurt allemaal veel en veel te lang.”

Lees hier onze schriftelijke vragen