Ralf Sluijs: “Ondernemers verliezen klanten en betalen dus de rekening”

Winkeliers slaan alarm over de bouwproblemen met het ministerie aan de Rijnstraat. De passage wordt steeds afgesloten uit angst dat glas in de pui versplintert en naar beneden valt. De ondernemers verliezen hierdoor klanten zeggen ze in AD Haagsche Courant. Hart voor Den Haag/Groep de Mos deelt de zorgen en wil een snelle oplossing.

Al dertig keer ging de drukke onderdoorgang tussen het centraal station richting het centrum urenlang dicht. Het Rijksvastgoedbedrijf, eigenaar van het gebouw, is bang dat de loodzware glasplaten van het ministerie van Buitenlandse Zaken spontaan versplinteren. Glasscherven zouden zomaar argeloze passanten kunnen raken. Ondernemer Ron Lauwers van Java Schoenservice begrijpt niet dat er geen oplossing komt voor de problemen met de glazen kolos. Hij luidt de noodklok. “Dit is de schuld van anderen en wij moeten ervoor bloeden. Stop met de bullshit. Deze situatie kost ons klanten. Daar houden de ambtenaren geen rekening mee” zegt hij namens alle ondernemers in het AD.

Hart voor Den Haag is het helemaal eens met de middenstanders. “Dit is natuurlijk een idiote situatie. Je kunt geen winkel runnen als jouw straat te pas en te onpas afgesloten wordt. Deze mensen verliezen klandizie en betalen dus de rekening van het foutencircus van het Rijksvastgoedbedrijf. Dat lijkt me absoluut niet de bedoeling”, zegt raadslid Ralf Sluijs. De grootste partij in de Haagse raad wil dat de gemeente het voortouw neemt bij het vinden van een oplossing. “De wethouder loopt iets makkelijker binnen bij de staatssecretaris dan de winkeliers. Er zijn ondernemers waar het water echt aan de lippen staat, dit moet zo snel mogelijk opgelost worden voordat er bedrijven omvallen”, aldus Sluijs. De partij wil dat het toekennen van nadeelcompensatie door het Rijk nadrukkelijk wordt meegenomen in dat gesprek.

Lees hier onze schriftelijke vragen