Jelle Meinesz: “Veel mensen krijgen het gevoel dat ze worden gechanteerd.”

En meerderheid van de bewoners van het Haagse Zeeheldenkwartier wees onlangs een plan af om de verkeerssituatie aan te passen. De meeste bewoners van het Zeeheldenkwartier, met ruim 12.000 inwoners de grootste wijk in het gebied Centrum Noord, wisten al die tijd van niks. De leden van de bewonersorganisatie die namens de wijk in het overleg zaten, was namelijk gevraagd niets naar buiten te brengen om ‘het proces niet te verstoren’. Die achterban was op dinsdag 1 september, tijdens een raadpleging in de kerk aan de Elandstraat, duidelijk verrast. Raadslid Jelle Meinesz herkent dat patroon en wil dat de gemeente in de toekomst beter plannen afstemt met de buurtbewoners. Volgens hem is dit voorbeeld exemplarisch voor voorgenomen verkeersplannen in heel de stad.

Jelle Meinesz: “Als een bewonersorganisatie zwaar verdeeld is, zoals nu bij de bewonersorganisatie in het Zeeheldenkwartier komt er ineens een heel ander beeld naar voren over het verkeersplan. Er werd de opgekomen bewoners namelijk ter plekke meteen gevraagd om voor of tegen het plan te stemmen. De vraag was alleen nog: doet het Zeeheldenkwartier mee of niet? Zo niet, dan zou de naam van deze wijk uit het rapport worden gehaald met als risico dat ze dan niet meer zouden worden betrokken bij het verdere proces, waarschuwde een van de sprekers. Veel mensen krijgen het gevoel dat ze worden gechanteerd. Het is dus slikken of stikken klonk het verontwaardigd vanuit de zaal, hebben we kunnen lezen in het AD.”

Veel bewoners hadden nog veel vragen en zagen ook dat dit plan voor veel vertragingen en opstoppingen zal gaan leiden en volgens de bewoners dus tot meer uitstoot. Want hoe ga je bv de routes eromheen sneller maken, dat kan niet. En dat klopt zegt Meinesz: “De routes eromheen zijn allemaal al versmald en door dit verschrikkelijke plan zal de doorstroming in dit stuk Den Haag helemaal tot stilstand komen. Dit plan is draagvlakloos!”

Maar het advies zou hoe dan ook deze woensdag naar de wethouder gaan, kregen de bewoners te horen. Alle andere deelnemende organisaties hadden namelijk al vóór het plan gestemd. Meinesz is het dan ook volledig eens met de bewoners die tegen het plan zijn en zegt deze ook goed te begrijpen. Meinesz: De vraag rijst dan ook, wat vinden al die mensen uit de achterban van de andere 23 organisaties ervan? Dit is toch ongelooflijk. Er zijn hier dus 24 selecte groepjes uit de stad, die zeggen dat zij voor de hele wijk spreken en vervolgens een plan neerleggen bij de wethouder om de hele stad autoluw te maken. En dat dan vervolgens aan gaat bieden aan wethouder van Asten, die vaak volgens een soort zelfde strategie werkt door middel van zogenaamde klankbordgroepjes of denktanken te gebruiken. Vaak voor herinrichtingen. Klankbordgroepjes die zorgvuldig zijn samengesteld uit groene rakkers en fietsclubjes en dus niet de grote meerderheid vertegenwoordigen. Iets wat bv nu ook tot grote problemen leidt bij de herinrichting van de Goudsbloemlaan. Wij willen dat het college dit op een fatsoenlijke manier gaat regelen!”

Meinesz heeft ook een oplossing: “Betrek zoveel mogelijk buurtbewoners bij grote veranderingen in de buurt en als je gebruik maakt van een denktank of iets dergelijks, zet dan precies op papier wie er zitting heeft en in welke hoedanigheid. Zorg dat je de informatie tijdig deelt met iedereen, want anders krijg je dit soort situaties! Wij zullen alles in werk zetten om deze anti-autowethouder te stoppen eindigt Meinesz. Zeker nu in de Coronatijd zie je dat mensen de auto keihard nodig hebben. Wie is er nog voor hen in het stadsbestuur?

Lees hier onze schriftelijke vragen