Raadslid Rita Verdonk en fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg (Hart voor Den Haag), worden regelmatig geconfronteerd met de grote problemen bij het aanvragen van de energietoeslag.

Als je de wethouder hoort praten, is het volgens hem allemaal heel goed geregeld, maar dit wordt door de grootste Haagse partij ernstig betwijfeld. Na de grote problemen bij het aanvragen via de website van gemeente Den Haag, het hanteren van verkeerde bedragen (waardoor mensen hun aanvraag niet konden indienen) de traagheid van de website en het niet kunnen uploaden van formulieren, dient zich het volgende probleem aan. Voornamelijk ouderen, die zelf geen computer hebben of totaal niet computervaardig zijn, blijken hiervan de dupe. Het is in Den Haag zo goed als onmogelijk om met een formulier via de post, de energietoeslag, waar alle recht op is, aan te vragen.

Volgens Renate Evers, woordvoerder en persvoorlichter van ANBO (Algemene Nederlandse Bond van Ouderen) speelt dit probleem hoofdzakelijk in Den Haag. “Dat de meeste gemeenten de voorkeur geven aan de digitale aanvraag, is duidelijk en zeker niet onlogisch, maar juist voor deze zo kwetsbare groep ouderen, die vaak ook kampen met lichamelijke problemen, moet het mogelijk zijn en blijven om gewoon via papier hun aanvraag in te dienen.” Renate Evers pleit dan ook voor een speciaal telefoonnummer of afdeling, waar deze mensen hun formulier kunnen aanvragen en dit inclusief een antwoordenvelop thuisgestuurd krijgen. Vrijwilligster Astrid (ANBO) die de ouderen thuis helpt met het invullen van deze aanvragen, loopt ook tegen deze problemen aan. Ze snapt niet waarom het allemaal zo ingewikkeld moet zijn. “Als wij als ANBO formulieren op willen halen bij de servicepunten, moet de aanvrager eerst schriftelijk toestemming geven, omdat het anders in strijd zou zijn met de AVG. Waarom maakt gemeente Den Haag het zo ontzettend ingewikkeld voor de ouderen?”

Zowel Rita Verdonk als Monique van Stuijvenberg snappen dit moeilijke gedoe ook niet. “Voor een hitteplan kan de gemeente een schifting maken op leeftijd en alle bewoners boven de 74 jaar aanschrijven met tips over hoe om te gaan met de warmte (net alsof deze mensen dit nog nooit eerder hebben meegemaakt), maar als het om het aanvragen voor de zo noodzakelijke energietoeslag gaat, gaan de luiken dicht en kan deze alleen via de website aangevraagd worden? Deze logica ontgaat ons volledig”, aldus raadslid Verdonk. Van Stuijvenberg vult aan: “laat deze mensen of hun woordvoerder gewoon via de telefoon een formulier aanvragen en met alle bijlagen opsturen naar de gemeente. Denk eens mee gemeente Den Haag en verplaatst je eens in de situatie van een ander die niet computervaardig of goed ter been is, dat ambtelijke geneuzel ook altijd!”

Raadslid Rita Verdonk stelt namens Hart voor Den Haag schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.