Ralf Sluijs: “Neem politieke verantwoordelijkheid voor eigen keuzes”
Omringd door hekken en graafmachines probeert ondernemer Sherani Girjasing van horecazaak Indy Scheveningen al vier maanden om het hoofd boven water te houden. “En ik ben niet de enige”, verzucht de Haagse in De Telegraaf. De onderneemster zit letterlijk midden in het werkgebied van tramlijn 16. Compensatie zit er niet in, ondanks het feit dat zij in eerste instantie helemaal niet werd ingelicht over de werkzaamheden. Raadslid Ralf Sluijs pleit woensdag in een debat voor een financiële regeling op maat voor de getroffen ondernemers rondom de tramlijn.
Het servies trilt in de kasten door de zware graafmachines die af en aan rijden rondom kiosk Indy Scheveningen. “Dit kan echt niet meer als je ziet wat deze werkzaamheden aan de tramlijn stadsbreed met ondernemers doet”, zegt raadslid Sluijs van Hart voor Den Haag. “Straks hebben we een nieuwe trambaan met toegankelijke haltes zonder kiosken en horecagelegenheden eromheen. Bij de huidige regeling voor nadeelcompensatie vist echt iedereen achter het net.” Ondernemers moeten hiervoor cijfers van de afgelopen drie jaar overleggen. Zaken die korter bestaan, kunnen hier geen aanspraak op maken. “De vorige coalitie beloofde met uniforme nadeelcompensatie voor ondernemers te komen. Die is er nog steeds niet”, zegt Sluijs, die hier ook een motie over indiende die werd aangenomen door de raad. “In het nieuwe coalitieakkoord staat zelfs geen woord over nadeelcompensatie voor ondernemers.”
Buitengesloten
Girjasing runt haar zaak al ruim drie jaar, maar kreeg nul op rekest bij de gemeente op haar compensatieverzoek. “Ik heb alleen niet te horen gekregen waarom mijn aanvraag is afgewezen. Ik was vorige week letterlijk buitengesloten van mijn zaak. Dat was voor mij de druppel. Ik ben pas in juli, nadat de werkzaamheden al ruim een maand waren gestart, nadat ik navraag deed, ingelicht over de werkzaamheden.” Het werk duurt tot het voorjaar van 2023. Inmiddels is de bebording verbeterd, maar haar zaak blijft moeilijk bereikbaar en onaantrekkelijk voor klanten door de bouwput. “Ik kan eigenlijk alleen ’to go’ doen, net als in coronatijd, maar dan moeten mijn bezorgers en klanten hier wel goed kunnen komen”, zegt de onderneemster in de krant.
Oplossing
Sluijs wil de nieuwe wethouder, Anne Mulder, het voordeel van de twijfel gunnen, maar wil nu ook een oplossing voor alle gedupeerde ondernemers. “De vorige wethouder vertrok als een dief in de nacht, terwijl de halve stad open ligt. Ik ga ervan uit dat de VVD-wethouder wel een hart voor ondernemers heeft. Het opengooien van de stad voor de bredere trams is een politieke keuze geweest. Dan moet ook de politieke verantwoordelijkheid worden genomen om de gevolgen aan te pakken”, aldus het raadslid.
De grootste partij doet vandaag haar voorstellen in de commissie Bestuur waar een debat is over de gevolgen van de werkzaamheden voor Haagse ondernemers.