De Mos wil korte- en lange termijn maatregelen: “Jarenlang D66-wethouders op verkeer leidt tot grote frustraties bij bewoners”

Hart voor Den Haag / Groep de Mos stelt dat het slecht gesteld is met de bereikbaarheid van Scheveningen. Het verkeer staat vast, de parkeergarages voldoen niet aan de vraag, bewegwijzering is onduidelijk en asociaal gedrag en agressie nemen onverantwoorde vormen aan. “Het jarenlange anti-autobeleid maakt de verkeersopstoppingen op Scheveningen groter dan ooit tevoren. Wegversmallingen, het weghalen van parkeerplaatsen, geplande parkeergarages die geschrapt worden en een verkeerscirculatieplan uit 2016 dat – zoals was voorspeld – de situatie alleen maar heeft verslechterd”, vat Hart voor Den Haag-fractievoorzitter het D66-beleid op verkeer samen.

Hart voor Den Haag pleit voor korte – en lange termijnoplossingen om de verkeersellende aan te pakken.
“Voor de korte termijn moeten er P&R-voorzieningen, zoals bij het ADO-stadion of op het Malieveld, worden gerealiseerd, met van daaruit snelle verbindingen van- en naar Scheveningen, o.a met een snelle strandexpress. Als dat alternatief goed geregeld is, kan onderzocht worden of toegangswegen op drukke drukke dagen voor toeristen afgesloten kunnen worden”, aldus De Mos, die betwijfelt of de informatie op de matrixborden en de File-apps voldoende alternatieven bieden om niet met de auto tot de kustlijn te willen rijden. Daarnaast zijn er veel klachten over verkeersregelaars die mensen slecht informeren. “Vooropgesteld: je valt verkeersregelaars niet lastig, maar de vraag mag gesteld worden of, zoals ooit was toegezegd, verkeersregelaars voldoende zijn getraind en voldoende (straten)kennis hebben van het gebied. Komen ze uit Scheveningen / Den Haag?”

Hart voor Den Haag wil dat er wordt nagedacht over dynamisch éénrichtingsverkeer, bijvoorbeeld op de Van Alkemadelaan. Bij drukke zomerdagen daar ‘s morgens éénrichtingsverkeer naar Scheveningen en eind van de middag omgedraaid, éénrichtingsverkeer vanuit Scheveningen. Ook wil De Mos dat het in 2016 met veel bombarie gepresenteerde verkeersplan wordt geprullemandeerd. “De toenmalige D66 wethouder zou de aanval op zomerse verkeersdrukte openen; we mogen met zijn allen vaststellen dat dat niet gelukt is”.

Metro en onderzoek herinvoeren tweerichtingsverkeer Boulevard
Voor de langere termijn wil De Mos een nieuw verkeersplan Scheveningen, waarin eindelijk de ons al lang beloofde metroverbinding wordt gerealiseerd, zodat de automobilist een goed alternatief heeft. “In het nieuwe verkeersplan moet het hoe om te gaan de auto overigens niet vergeten worden. Je ziet dat het idee dat toeristen met de fiets komen wensdenken vanuit D66 is geweest. Om het zoekverkeer aan banden te leggen en de doorstroming te verbeteren wil Hart voor Den Haag ook dat het herinvoeren van tweerichtingsverkeer op de Boulevard wordt onderzocht.”

Zie hier onze schriftelijke vragen

Fout geparkeerde toeristen 9 augustus 11:30
File vanaf begin boulevard 9 augustus 12:00