Jelle Meinesz: “Niet beboeten om het beboeten, maar de menselijke maat toepassen”

Hart voor Den Haag uit stevige kritiek op het parkeerbeleid van de gemeente Den Haag, waarbij duizenden inwoners de afgelopen jaren onterecht beboet zijn. Dit blijkt uit recente informatie waaruit blijkt dat technische storingen in het gemeentelijke parkeersysteem hebben geleid tot foutieve boetes. Ondanks een gerechtelijke uitspraak uit 2020, waarin werd vastgesteld dat boetes bij dergelijke storingen onterecht zijn, heeft de gemeente Den Haag willens en wetens deze boetes blijven opleggen.

Raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag licht toe: “Dit is een schokkend voorbeeld van hoe de gemeente haar regels uitsluitend in haar eigen voordeel interpreteert, zonder oog voor de situatie van de burger. In plaats van begrip en coulance, houdt de gemeente vast aan verouderde jurisprudentie en starre procedures.”

‘Bezwaren ongeïnteresseerd afgewezen’  

De aanpak van de gemeente Den Haag roept veel vragen op. In gesprekken met getroffen burgers blijkt dat bezwaarschriften vaak oppervlakkig en ongeïnteresseerd worden afgehandeld. “Het lijkt erop dat de slager hier zijn eigen vlees keurt,” aldus Meinesz. “Bezwaarschriften worden routinematig afgewezen op basis van standaardformulieren, vaak zonder enige inhoudelijke beoordeling van de aangedragen argumenten. Dit is onacceptabel en niet passend bij een moderne, dienstverlenende overheid.”

Verwijzing naar verouderde Hoge Raad-uitspraak

De situatie wordt nog schrijnender door de verwijzing van de gemeente naar een verouderde uitspraak van de Hoge Raad uit 1997. “De gemeente beroept zich standaard op deze uitspraak in haar antwoordbrieven, zonder te vermelden dat deze uitspraak gebaseerd is op een verordening uit 1992, die allang is vervallen. Als de gemeente in haar brieven verwijst naar wet- of jurisprudentie, verzuimt zij vaak te specificeren naar welk wetsartikel of zaaknummer zij verwijst. Dit is een onprofessionele en ontmoedigende werkwijze die burgers afschrikt om in beroep te gaan,” aldus Meinesz.

‘Menselijke maat’

Hart voor Den Haag roept de gemeente op om haar werkwijze drastisch te herzien. De behandeling van bezwaarschriften moet menselijker en inhoudelijker worden. “Niet beboeten om het beboeten, maar de menselijke maat toepassen. Er moet ruimte zijn voor coulance, vooral in gevallen waarin sprake is van een misverstand of een kleine vergissing.”

Terugbetaling onterechte boetes

Daarnaast dringt Hart voor Den Haag erop aan dat de gemeente eindelijk de regels aanpast naar aanleiding van de gerechtelijke uitspraak van 2020. “Het is onacceptabel dat bezoekers nog steeds onterecht parkeerbelasting betalen of een naheffingsaanslag krijgen bij storingen in het digitale parkeersysteem. Hoewel de gemeente heeft aangegeven te onderzoeken hoe compensatie voor hogere parkeerkosten bij storingen in de toekomst vormgegeven en gecommuniceerd kan worden, komt dit veel te laat en is het dweilen met de kraan open. De gemeente had veel eerder haar verantwoordelijkheid moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat burgers correct en eerlijk worden behandeld. Iedereen die een onterechte boete heeft betaald, moet automatisch worden gecompenseerd. Burgers zouden hiervoor niet zelf de moeite moeten hoeven doen.”

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.