De Mos: “Financieel bloedbad onder MKB-ers en ZZP-ers”


Het besluit van het college omde zero-emissiezone langs de kust in Den Haag nóg groter te maken dan eerder gedacht, zal een financieel bloedbad onder MKB-ers en ZZP-ers aanrichten. Ook de Laan van Meerdervoort wordt met ingang van 2026 onderdeel van het gebied waar zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn. Dat blijkt uit de definitieve plannen die wethouder Robert Barker (PvdD) heeft gepresenteerd. (1)“Van ondernemers worden (te) grote investeringen gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten. Zeker ook omdat de laadinfrastructuur voor elektrisch rijden ontbreekt. Het zero-emissiezonegedram van dit college is volstrekt onaanvaardbaar en economisch zeer onverantwoordelijk,” aldus Hart voor Den Haag voorman Richard de Mos, die zich hardop afvraagt welk probleem deze wereldvreemde wethouder eigenlijk denkt op te lossen. “Hij helpt alleen ondernemers naar de bijstand en hij vernietigd werkgelegenheid.”


Scheveningse haven
Ook op Scheveningen zijn er plannen om de haven op korte termijn emissievrij te maken. “Dat is onmogelijk voor alle schepen die de haven aandoen, maar ook voor alle vrachtwagens die dagelijks vis komen halen en brengen,” aldus De Mos, die heeft gesproken met meerdere betrokkenen uit de Scheveningse haven.


Aangenomen moties
Er ligt sinds jongstleden juli een aangenomen Kamermotie dat er ontheffingen komen voor ondernemers die bang zijn om in de problemen te komen door de naderende zero-emissiezones. (2) Hart voor Den Haag heeft in oktober per aangenomen motie (3) bewerkstelligd dat die motie ook in Den Haag moet worden uitgevoerd.De Mos: “Wij gaan ons met hand en tand tegen deze emissiewaanzin verzetten en zullen bij winst bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen dit ondernemersonvriendelijke beleid terugdraaien.”