Grootste partij presenteert initiatiefvoorstel ‘Stadstrots! Maak #DenHaag Instafamous

Een plattegrond die je met een tour meeneemt langs Haagse Street Art, oude herkenbare straatreclames die weer opgepoetst worden en de stad uitrijden met gigantische Haagse iconen op de palen van het Prins Clausplein. Hart voor Den Haag grijpt de Dag van de Citymarketing aan om het creatieve initiatiefvoorstel; ‘Stadstrots! Maak #DenHaag Instafamous in te dienen.

“De Hagenaar moet trotser worden op zijn stad. Een stad met trotse inwoners is aantrekkelijker voor toeristen en interessanter voor bedrijven om in te investeren. Daarvoor moet wel het saaie imago van de grijze ambtenarenstad écht eens worden afgeschud”, zei de gemeente onlangs in haar positioneringsstrategie. “Woorden die ons uit het groen-gele hart gegrepen zijn. Stadstrots is namelijk het kompas waar Hart voor Den Haag op vaart. Den Haag is de mooiste stad van Nederland en dat mag iedereen weten! Het groen-gele DNA loopt als een rode draad door ons denken en handelen”, zegt raadslid Ralf Sluijs die het stadsbestuur met zijn voorstel direct een eerste aanzet geeft.

Street art als Insta-hit

De grootste partij van de stad wil dat er meer aandacht komt voor de vele street art die Den Haag rijk is. “Maak hier een inzichtelijke plattegrond plus tour van die bezoekers langs al die plekken leidt. Met de foto’s die ze hiervan maken en op Instagram plaatsen verkoopt #DenHaag zichzelf”, aldus Sluijs die wijst op het voorbeeld van de Raamstraat. “Door onze inspanningen is de bedompte muur hier getransformeerd in een ware publiekstrekker met de prachtige Haagse street art die er is aangebracht. Het grauwe en vieze straatje van weleer is een nu ware Instagram hit en harkt op menig account de nodige likes binnen”, zegt een enthousiaste Sluijs die dit breder in de stad wil zien. Escamp en Segbroek zijn bijvoorbeeld ook stadsdelen die, met de vele street art die daar aanwezig is, verder op de kaart gezet kunnen worden. “De winkeliers en horecaondernemers zullen de bezoekers handenwrijvend welkom heten. Die kunnen na de coronacrisis wel een steuntje in de rug gebruiken.”

Oude straatreclames 

Den Haag beschikt ook over een veelvoud aan oude muurreclames. Deze reclames zijn eigenlijk de voorlopers van de huidige moderne street art en zijn werkelijk pareltjes van de stad. “In bijvoorbeeld de 2e Van Blanckenburgstraat en de Jacobsstraat heb je schitterende oude reclames in de vorm van muurschilderingen. Wij zouden graag zien dat die oude straatreclames in kaart gebracht worden, waar nodig opgepoetst worden en ze onderdeel worden van de Instagramtour door Den Haag. Zo kan een oude reclame weer doen waar het ooit voor bedoeld was; iets verkopen, namelijk onze stad!”, zegt Sluijs.

Haagse iconen op Prins Clausplein

Last but not least wil Hart voor Den Haag dat de betonnen staanders op het Prins Clausplein beschilderd worden met bekende Hagenaars en Hagenezen. “Hoe mooi zou het zijn om juist deze palen te benutten voor een onversneden stukje stadstrots? Mensen gaan Den Haag uit en rijden op de terugweg letterlijk langs Haagse iconen als Aad Mansveld, Mariska Veres van Shocking Blue, Van Kooten en De Bie en de helden van de Golden Earring om maar eens een paar voorbeelden te noemen”, zegt Sluijs. Hart voor Den Haag verzoekt het college dan ook om in gesprek te gaan met Rijkswaterstaat om te onderzoeken of het mogelijk is om die lelijke palen om te toveren tot Haagse trots van formaat. “En laten we juist ook de inwoners van de stad betrekken bij de vraag wie zij het liefste vereeuwigd zouden willen zien”, besluit het raadslid.

Hart voor Den Haag dient haar voorstel in op maandag 7 juni, de Dag van de Citymarketing.

Lees hier initiatiefvoorstel ‘Stadstrots! Maak #DenHaag Instafamous