De Mos: “De financiële situatie wordt onhoudbaar; er moeten miljoenen voor Den Haag worden vrijgespeeld!”

Hart voor Den Haag, de grootste partij in de Hofstad, roept middels een pamflet alle Tweede Kamerfracties op om veel beter op te komen voor het lokale belang in het algemeen en het Haagse belang in het bijzonder. “Of het nu gaat over het sluiten van politiebureaus, bejaardencentra of ziekenhuizen. De personeelstekorten in de zorg, het onderwijs of bij de politie. Of de kortingen op het Gemeentefonds, voor Den Haag maar liefst 60 miljoen euro per jaar. Keer op keer wordt er gemarchandeerd met de kwaliteit van onze directe leefomgeving en komen steeds meer gemeenten in ons land (financieel) ernstig onder druk te staan.. Als gevolg van het Rijksbeleid moeten gemeenten voor het sluitend krijgen van hun begrotingen steeds vaker bezuinigen, de lokale lasten verhogen of zelfs beide varianten toepassen. Langzaam maar zeker zakken we daarbij door een ondergrens. Zo ook in Den Haag”, stelt Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos in een pamflet aan alle Tweede Kamerfracties. 


Absorptievermogen bereikt 
Volgens het CBS nam de Haagse bevolking vooral toe door immigratie. Alleen al over de periode 2010-2019 kwamen er bijna 50.000 niet-Nederlanders bij. “Het absorptievermogen van onze stad is bereikt, daarom willen wij dat onze stad wordt ontzien bij het huisvesten van nieuwkomers. Onder andere door per direct de wettelijke taakstelling voor het opvangen van statushouders te schrappen,” aldus De Mos, die wil dat het Rijk ook veel meer werk maakt van het oplossen van de huisvestingsproblematiek voor arbeidsmigranten. “Hele Haagse wijken gaan gebukt onder overbewoning, hetgeen de leefbaarheid ernstig onder druk zet.” 


Gelijke behandeling lokale partijen 


Hart voor Den Haag doet een klemmend beroep op alle Tweede Kamerfracties om te komen tot gelijke rechten én plichten voor landelijke en lokale politieke partijen. “Er moet dus een einde komen aan het feit dat landelijke partijen voor zichzelf jaarlijks miljoenen bij elkaar harken en dat lokalo’s het maar moeten uitzoeken”, aldus De Mos, die een gelijk speelveld niet meer dan logisch vindt gezien het feit dat de lokale partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen 30 tot 35 procent van de stemmen krijgen. 
Een deel van de Tweede Kamer ziet steun aan lokale partijen wel zitten, bleek vorige week dinsdag tijdens een debat. Maar de regeringspartijen VVD en D66 zeggen nog veel ‘haken en ogen’ te zien. “Uit angst voor het nog verder groeien van lokale partijen blijven vasthouden aan een ongelijke behandeling, is bizar en weinig integer”, aldus De Mos. Het debat wordt deze week voortgezet. Minister Hanke Bruins Slot moet nog reageren. De landelijke partijen krijgen nu bij elkaar 25 miljoen euro subsidie per jaar, afhankelijk onder meer van het aantal zetels.

Den Haag, 21 februari 2022 


Betreft: Oproep aan Tweede Kamerfracties om gemeenten niet door ondergrens te laten zakken. 


Geachte fractievoorzitter, beste fractie


Als grootste partij in de Haagse gemeenteraad maakt Hart voor Den Haag zich ernstige zorgen over de gevolgen van door de Rijksoverheid uitgestippeld beleid, of liever gezegd het gebrek daaraan. Dit landelijk tekortschietende beleid wordt op lokaal gemeentelijk niveau keihard gevoeld. 
Of het nu gaat over het sluiten van politiebureaus, bejaardencentra of ziekenhuizen. De personeelstekorten in de zorg, het onderwijs of bij de politie. Of de kortingen op het Gemeentefonds, voor Den Haag maar liefst 60 miljoen euro per jaar. Keer op keer wordt er gemarchandeerd met de kwaliteit van onze directe leefomgeving en komen steeds meer gemeenten in ons land (financieel) ernstig onder druk te staan. Als gevolg van het Rijksbeleid moeten gemeenten voor het sluitend krijgen van hun begrotingen steeds vaker bezuinigen, de lokale lasten verhogen of zelfs beide varianten toepassen. Langzaam maar zeker zakken we daarbij door een ondergrens. Zo ook in Den Haag. 
Het is niet voor niets dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) bij monde van burgemeester Jan van Zanen het volgende heeft gesteld: ‘De financiële problemen van gemeenten zijn mede door de coronacrisis sinds jaren niet zo zorgelijk geweest. Gemeenten vrezen dat inwoners en bedrijven hiervan de wrange vruchten plukken in de vorm van minder voorzieningen, slecht onderhouden buitenruimte en hogere OZB,’ aldus de VNG. ‘De financiële situatie wordt onhoudbaar’
Derhalve zijn wij zo vrij geweest een urgentielijst richting richting de Tweede Kamer op te stellen. Aan u het verzoek om eindelijk op te komen voor het lokale belang 
Wij ontvangen graag op alle punten feedback van u.

  • Of u onze zorgen deelt;
  • Of u de punten al dan niet heeft ingebracht; 
  • En uiteraard de resultaten van uw lobby voor Den Haag; 

Met vriendelijke groeten, 
Richard de Mos Fractievoorzitter Hart voor Den Haag / Groep de Mos 

1. Inzet op betaalbaar wonen
De druk op de woningmarkt is enorm. Met name de toegang van jonge mensen tot de woningmarkt stagneert. Betaalbare starterswoningen, huur en koop, zijn te weinig voorradig. Dit geldt ook voor de middeninkomens. De schaarste drijft de prijzen op en prikkels om door te stromen naar (bij het inkomen) passende woonruimte bieden onvoldoende soelaas. Kortom: er moeten woningen worden bijgebouwd, zelfs als we erin slagen de bevolkingsgroei te beperken. De organisaties die voor deze opgave bij uitstek aan de lat staan, de woningbouwcorporaties, kunnen nog altijd beter presteren. Zij worden aan het (regel)lijntje gehouden van de rijksoverheid, bijvoorbeeld door de wettelijk geldende inkomensgrenzen. Deze moeten we verruimen zodat ook de middeninkomens (agenten, onderwijzers, zorgmedewerkers) toegang hebben tot sociale huur. We moeten af van stikstof en pfas regels en bouwen, waarbij we ook investeren in levensloopbestendige, originele en snel te realiseren woonvormen, alsmede in het ombouwen van leegstaande en leegkomende winkels en kantoren naar woningen. Kunnen wij hierbij op u rekenen?


2. Het ledigen van het tekort aan agenten bij de politie
Het tekort aan politiemensen neemt, om met de woorden van oud-waarnemend-burgemeester Remkes te spreken ‘zorgwekkende vormen’ aan. Binnen de eenheid Den Haag is zelfs sprake van een ‘nijpende situatie’. Er is hier sprake van een forse onderbezetting. In de praktijk komt de eenheid 400 politiemensen tekort. Dat tekort moet met financiën vanuit het Rijk worden geledigd. Daarbij is een agent geen administratief medewerker. We willen politie terug in de wijk: zichtbaar op straat. Daarnaast moet er een lobby komen om gesloten politiebureaus te heropenen en bestaande politiebureaus open te houden, zeker ook om de aangiftebereidheid te vergroten. Ook moet er ingezet worden op maatregelen die in de grote stad hard nodig zijn, denk aan een lik-op-stuk hufteraanpak (hogere boetes), de bestrijding van radicalisering (als onderdeel van een brede en effectieve terrorisme-aanpak) en het fors investeren om de Haagse politie digitaal vaardiger te maken. Niet alleen om de interne netwerken weer soepel en snel laten werken, maar ook wordt iedere politieagent opgeleid in het digitale domein, zodat hij of zij niet alleen op straat kan optreden maar ook online. In hoeverre wikt u ons helpen? 

3. Compensatie voor de stad Den Haag voor de (economische) gevolgen van de renovatie van het Binnenhof 
De economische impact van de sluiting van het Binnenhof voor de stad Den Haag is enorm. De stad loopt voor de totale duur van de renovatie, 5,5 jaar, 208 miljoen euro aan inkomsten mis. Dat blijkt uit een rapport van consultancybureau Deloitte dat in 2017 in opdracht van het toenmalige college werd gemaakt. De sluiting van het Binnenhof levert een jaarlijks verlies op van zo’n 38 miljoen euro, waarvan 33,5 miljoen euro direct en 4,3 miljoen euro indirect. Bij direct effect wordt gekeken naar de impact op het aantal overnachtingen, bezoeken aan de horeca, musea en winkels. Bij indirect gaat het om een negatief effect op de leveranciers van al deze sectoren. De horeca en winkels zijn de grootste verliezers van sluiting van het Binnenhof. Dit negatieve effect wordt verder verdeeld over de belangrijkste evenementen en attracties in Den Haag. Het Rijk moet de stad financieel compenseren. Hoe kunt u ons hierbij steunen? 

. Het schrappen van de wettelijke taakstelling voor het opvangen van statushouders: oplossing huisvestingsproblematiek arbeidsmigranten
Hart voor Den Haag maakt zich zorgen over de te grote toename van de bevolking in Den Haag. Volgens het CBS nam de Haagse bevolking vooral toe door immigratie. Alleen al over de periode 2010-2019 kwamen er bijna 50.000 niet-Nederlanders bij. Volgens onderzoekers is er niet op te bouwen tegen de bevolkingsgroei als er geen immigratiebeperkende maatregelen worden genomen. . Gemeenten moeten verplicht vluchtelingen opvangen, maar de niet aflatende stroom nieuwkomers drukt op de leefbaarheid in de al overbelaste wijken. Wij vragen u om immigratiebeperkende maatregelen te treffen en per direct de wettelijke taakstelling voor Den Haag te schrappen. Wij kunnen de sociale cohesie in onze zwakste wijken alleen laten terugkeren, als de toestroom van nieuwkomers wordt geblokkeerd. Dat is goed voor zowel de autochtone als de allochtone bevolking. Een ander probleem is de huisvestingsproblematiek voor arbeidsmigranten. Dit leidt in veel Haagse wijken tot overbewoning, hetgeen de leefbaarheid verder onder druk zet. Wat gaat u doen om de huisvestingsproblematiek voor arbeidsmigranten op te lossen.

5. Budget voor het heropenen van bejaardenhuizen 
‘Oliedom’, zeiden huisartsen over het schrappen van het aloude bejaardenhuis. Want nu er een gapend gat tussen thuis wonen en het verpleeghuis zit, is er onvoldoende zorg voor kwetsbare ouderen. Nadat ouderenbond KBO opriep om bejaardentehuizen terug te laten keren, peilde Maurice de Hond in opdracht van Richard de Mos vorig jaar de mening van de Nederlanders. Maar liefst 72% was het eens met de stelling dat bejaarden- en verzorgingshuizen terug moeten keren in de wijken. Naast betere zorg voor onze ouderen, zal het heropenen van bejaardenhuizen op een positief effect hebben op de doorstroming binnen de vastgelopen woningmarkt. Kunnen we hierbij op uw steun rekenen? 

6. Investeringen in de infrastructuur van Den Haag  
Mede als gevolg van de bevolkingsgroei, staat de bereikbaarheid van Filehoofdstad Den Haag ernstig onder druk. Over pakweg twintig jaar telt Den Haag naar verwachting 100.000 inwoners meer dan nu. Die groeispurt kan niet zonder extra investeringen in de bereikbaarheid van de stad. Den Haag heeft vele miljoenen nodig om haar infrastructuur te verbeteren. In het regeerakkoord ia nauwelijks geld uitgetrokken voor broodnodige verbeteringen. Onze mooie stad staat stil. In de auto, de tram, de bus en op bestuurlijk vlak. De ondertunneling van het Telderstracé, de Prinses Beatrixlaan en – als stip aan de horizon – de gehele Noordwestelijke Hoofdroute: vanaf het Telderstracé via de Johan de Wittlaan, Kennedylaan, Sportlaan / Segbroeklaan en de Machiel Vrijenkoekweg. Aan dit tracé wonen 100.000 mensen die recht hebben op ontlasting van de door wegversmallingen door drukker geworden verkeersader. Kunt u zich hard maken voor het binnenhalen van geld voor het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen die de doorstroming bevorderen, zoals bijvoorbeeld op de Lozerlaan en de N44 vanuit Wassenaar.  De tarieven voor het openbaar vervoer moeten betaalbaar blijven en er mogen geen lijnen worden geschrapt. Ook moet het Rijk bijdragen aan de komst van een ondergrondse lightrail (metro)verbinding tussen Den Haag CS en Scheveningen-Bad. Daarnaast zijn er investeringen nodig in het verbeteren van de bestaande en succesvolle Randstadrail-lijnen. O.a zodat er een snellere verbinding ontstaat tussen Den Haag Zuidwest en het centrum. Gezien de internationale positie van Den Haag is een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel nodig, evenals het versterken van de aansluiting op andere internationale spoorlijnen. 

. Een Nationaal Programma voor Den Haag Zuidwest 
Den Haag Zuidwest, vier wijken met zeventigduizend inwoners, heeft dringend aandacht én geld nodig. Anders dreigt een ‘sociale ramp’, is de noodkreet. De problemen in Zuidwest zitten vooral ‘achter de voordeur’ van de portiekwoningen: armoede, schulden, radicalisering, werkloosheid, taalachterstanden, slechte gezondheid, kansarme jongeren die opgroeien in een sociaal zwakke omgeving. Om het tij te keren is er, net als in Rotterdam Zuid, een ambitieus Nationaal Programma nodig voor wonen, werk en onderwijs. Wij roepen u op om daar werk van te maken.

8. Een pleidooi voor het in ere herstellen van het Ziekenfonds

Een meerderheid in Nederland vindt dat we moeten terugkeren naar het ziekenfonds, zonder eigen risico. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Richard de Mos.Tweederde (68%) is voor het terugkeren naar het systeem, zoals het voor 2006 was. Dus met een ziekenfonds zonder eigen risico tot een bepaald inkomen. Een begrijpelijke uitkomst omdat voor veel mensen hun zorgkosten onbetaalbaar zijn geworden. We krijgen steeds meer zorgmijders, mensen met weinig geld die niet naar een dokter gaan, terwijl dit wel nodig is. De premie is te hoog en je eigen bijdrage nog hoger. Daarom aan u het verzoek om er bij het Kabinet op aan te dringen om het ziekenfonds zonder eigen risico her in te voeren. Wijs het Kabinet direct op het ingewikkelde doolhof van zorgverzekeringen en polissen wijzen. De macht van de zorgverzekeraars is te groot. Van de zogenaamde marktwerking is de patiënt de dupe.

9. Het openhouden van ziekenhuis Bronovo; meer handen aan het bed 
De sluiting van het Bronovo-ziekenhuis gaat leiden tot chaotische toestanden in Den Haag, waar de bevolking toeneemt en bovendien snel vergrijst.Straks moeten te veel mensen gebruik gaan maken van minder spoedeisende hulpposten. We hebben tijdens de coronacrisis kunnen zien waar dat toe kan leiden. Door de sluiting zijn er nog maar twee in de stad. Wij verzoeken u om (veel meer) druk te zetten op het kabinet en de koepel van het ziekenhuis om Bronovo als volwaardig ziekenhuis te behouden, met ic-spoedeisende hulpafdeling. Hart voor Den Haag ziet daarbij ook kansen: We komen handen tekort in de zorg, dus waarom onderzoeken we niet hoe we daar een opleidingscentrum voor verzorgend personeel kunnen creëren met daarbij alle andere kansen die daarbij ingepast kunnen worden? Gekeken moet worden hoe het voorstel van voormalig DSW-topman Chris Oomen kan worden meegewogen. Hij heeft een bod uitgebracht van 30 miljoen euro om van het Bronovo Ziekenhuis een wijkziekenhuis te maken. Om in de woorden van Oomen te spreken: ‘Als je deze locatie verkwanselt aan huizenbouw, krijg je het nooit meer terug voor de zorg.’ Graag u steun bij het openhouden van het ziekenhuis, o.a. met het steunen van ons burgerinitiatief https://www.hartvoordenhaag.nl/burgerinitiatief-houd-ziekenhuis-bronovo-open/


10. Geld voor het bestrijden van het lerarentekort
Het lerarentekort in Den Haag is met 11 procent groot. In sommige wijken is het tekort zelfs meer dan twintig procent. Ondanks het feit dat de gemeente Den Haag in 2020 3,5 miljoen euro extra van het Rijk heeft gekregen om het lerarentekort in het basisonderwijs aan te pakken en het de komende drie jaar elk jaar nog eens vier miljoen bij krijgt, is het is niet voldoende om het lerarentekort het hoofd te bieden. Er zullen structurele investeringen nodig blijven om het lerarentekort aan te pakken. Om een tweedeling in het onderwijs, tussen sterke- en zwakke scholen, tegen te gaan, moet het Rijk met meer financiële middelen over de brug komen. Welke steun kunnen we daarbij van u verwachten? 

11. Een stevige lobby richting Brussel voor het behoud van de visserij op Scheveningen 

Een verbod op de pulsvisserij, brexit, windparken op zee en alsof dit nog niet genoeg was kwam daar de coronacrisis overheen. Deze rampen zullen niet in gouden letters worden bijgeschreven in de historie van de visserij. En dat is slecht voor visserij op Scheveningen. Wij dringen er bij u op aan dat u de belangen van vissers beter gaat behartigen, zeker in Brussel. 

12. De korting op het Gemeentefonds – voor Den Haag 60 miljoen per jaar – subiet terugdraaien 
De herverdeling van het Gemeentefonds heeft voor Den Haag slecht uitgepakt. De stad krijgt jaarlijks 60 miljoen minder van de Rijksoverheid. Terwijl Den Haag als G4-gemeente voor enorme economische, sociale en financiële opgaven staat, zet het Rijk ons de mes op de keel. Onacceptabel! Den Haag krijgt zelfs minder geld voor het ‘sociaal domein’, de zorgtaken waarvoor al jaren te weinig geld is. Er is geld tekort voor jeugdhulp, ouderenzorg (Wmo) en bijstand. Aan u het verzoek om de korting op het gemeentefonds terug te draaien. 


13. Geen geld, geen taken! 
Terecht werd er, met bij unanieme steun, bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de koepelorganisatie van alle gemeenten in Nederland, een motie aangenomen waar gemeenten dreigen taken neer te leggen als ze geen extra geld krijgen om hun werk te doen. De maat is vol, voor gemeenten: ze namen de afgelopen tien jaar landelijke taken over, maar hun budget groeide nauwelijks mee. De 30 miljard euro die de rijksoverheid jaarlijks over alle gemeenten verdeelt, is volgens de burgemeesters en wethouders voor alleen jeugdzorg al 1,7 miljard euro te weinig. Daar komt de Wet maatschappelijke ondersteuning nog bij, die ervoor moet zorgen dat mensen, die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn, zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Bovendien komen er extra kosten bij door de coronacrisis en maatregelen uit het klimaatakkoord. Er moet dus meer geld komen of er moeten taken, zoals de gespecialiseerde jeugdzorg, teruggegeven worden aan het Rijk. Aan u het verzoek daar een keuze in te maken. 


14. Gelijke behandeling lokale partijen 
Hart voor Den Haag doet een klemmend beroep op alle Tweede Kamerfracties om te komen tot gelijke rechten én plichten voor landelijke en lokale politieke partijen. Er moet dus een einde komen aan het feit dat landelijke partijen voor zichzelf jaarlijks miljoenen bij elkaar harken en dat lokalo’s het maar moeten uitzoeken. Een gelijk speelveld is niet meer dan logisch gezien het feit dat de lokale partijen 30 tot 35 procent van de stemmen krijgen.