De Mos en Dubbelaar: ‘Volledige openheid ramp dossiers; desnoods met een WOB-verzoek’

 
Hart voor Den Haag in de Haagse gemeenteraad vraagt zich af of wethouder Boudewijn Revis nog wel in charge is, want het ene na het andere bouwproject waar hij verantwoordelijk voor is loopt gierend uit de hand. Zo maar even een opsomming: Cultuurpaleis aan Het Spui bouw duurt minimaal 12 maanden langer, meerkosten 31 miljoen. Busplatform Den Haag Centraal duurt minimaal 10 maanden langer, meerkosten 5 miljoen. Rotterdamsebaan duurt 6 maanden langer, meerkosten 9 miljoen. De miljoenenstrop van de ook al uit de hand lopende projecten Kijkduin en nu dus ook de woontorens aan het KJ-plein zijn nog niet in euro’s uit te drukken. In het verleden zijn ook voor de verbouwing van de Haagse Markt meerkosten gemaakt: 6 miljoen meer dan begroot.
“De financiële degelijkheid waar hij als VVD-er ooit voor stond is heel ver te zoeken. Het ergste is dat de belastingbetaler steeds weer miljoenen mag aftikken voor de ongecontroleerde bouwdrift van deze brokkenpiloot”, stellen de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Arjen Dubbelaar.
Volledig inzicht in dossiers, desnoods via Wet Openbaar Bestuur – WOB-verzoek 
Om te kunnen inzien en beoordelen waardoor wethouder Revis steeds miljoenen meerkosten maakt dan hij vooraf heeft begroot, wil Hart voor Den Haag volledig inzicht in de dossiers: Haagse Markt, Cultuurpaleis aan het Spui, KJ-plein zowel de fietsenstalling als de woontorens, Busplatform Centraal Station, Kijkduin en de Rotterdamsebaan.
“Als raadsleden hebben wij het recht op volledige openheid om wethouders te controleren op hun werkzaamheden. Nu zoveel projecten met miljoenen uit de hand lopen, willen wij de belastingbetaler beschermen. Door volledig inzicht te krijgen in de stukken, hopen we de oorzaken van zoveel geldverkwisting boven tafel te krijgen”, aldus Dubbelaar, die zich bij het uitblijven van de complete dossiers genoodzaakt voelt om deze dossiers via een WOB-verzoek te bemachtigen.
De Mos was als wethouder verantwoordelijk voor de renovatie van de Koningstunnel. Die ging juist weken eerder open omdat er veel tijdswinst werd gevonden door de innovatieve manier waarop de systemen in tunnel al getest konden worden.
“Waarom is deze innovatieve manier niet gebruikt voor de Rotterdamsebaan?”, vraagt De Mos zich hardop af. “Dat had tijd en geld kunnen besparen” !
Rekenkamer 
We zijn nog steeds in afwachting van het Rekenkamer-onderzoek naar de gang van zaken rondom het Cultuurpaleis aan Het Spui.
“Wij zijn erg benieuwd naar de uitkomsten van dat onderzoek”, aldus De Mos en Dubbelaar.
Lees hier onze schriftelijke vragen