Raadslid Rachid Guernaoui: “Een sterkte democratie begint met betrokken kiezers”

Den Haag gaat flink inzetten op het verhogen van de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Dankzij aangenomen moties van Hart voor Den Haag-raadslid Rachid Guernaoui worden er meerdere initiatieven uitgerold om zoveel mogelijk Hagenaars naar de stembus te krijgen. “Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen ging slechts 43% van de inwoners stemmen. Dat is veel te laag. We moeten alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat Den Haag écht meebeslist over de toekomst van de stad,” aldus Guernaoui.

Rode Potlood Campagne
Een van de speerpunten van de campagne wordt het iconische rode potlood, hét symbool voor verkiezingen. De stad zal drie weken voor het versturen van de stempassen in het teken staan van de ‘Rode Potlood Campagne’, waarbij stembureaus, trams, bussen en prominente gebouwen worden versierd met het rode potlood-thema. “We gaan ervoor zorgen dat je in Den Haag niet om de verkiezingen heen kunt,” zegt Guernaoui. “Mensen moeten er constant aan herinnerd worden hoe belangrijk het is om te stemmen.”

Nieuwe stemmethodes
Om het stemmen nog laagdrempeliger te maken, komt er een mobiel stembureau dat op verkiezingsdag langs drukke locaties en instanties rijdt waar minder mobiele inwoners wonen. “Niemand mag buiten de boot vallen. We willen dat écht iedereen zijn stem kan laten horen, ongeacht leeftijd of mobiliteit,” zegt Guernaoui. Ook de toegankelijkheid van reguliere stembureaus wordt verbeterd, zodat mensen met een fysieke beperking zonder problemen overal kunnen stemmen.

Daarnaast wordt ‘Nachtstemmen’ geïntroduceerd, waarbij kiezers in het centrum al om 00:00 kunnen stemmen, voorafgaand aan een verkiezingsavond met politici, media en bewoners. “Zo’n evenement maakt stemmen aantrekkelijker, vooral voor jongeren en mensen die overdag minder tijd hebben,” aldus Guernaoui.

45 zetels
Naast zichtbaarheid op straat en verbeterde stemmogelijkheden, wordt ook ingezet op lokale betrokkenheid. Er komen 45 door inwoners, ondernemers of organisaties ontworpen zetels door de stad verspreid, die symbool staan voor de gemeenteraad.

Lokale omroep
Daarnaast krijgt de lokale omroep een extra budget van minimaal €100.000 om meer aandacht te besteden aan de verkiezingen en kiezers beter te informeren. “Goed geïnformeerde kiezers zijn essentieel voor een sterke democratie. Door extra media-aandacht kunnen inwoners beter begrijpen waar ze voor stemmen en waarom hun stem telt,” benadrukt Guernaoui.
Hart voor Den Haag is blij dat de raad heeft ingestemd met de voorstellen en kijkt uit naar een verkiezingsjaar waarin de opkomst significant hoger zal zijn dan in 2022. “We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk Hagenaars hun stem laten horen. Want een sterke democratie begint bij betrokken kiezers,” besluit Guernaoui.