Raadslid Coen Bom: “Dit spraakmakende kunstwerk markeert een geweldige entree van het Museumkwartier” 

Levensgrote snelwegborden zijn een opvallend kunstwerk aan het begin van de buitenexpositie van beelden op het Lange Voorhout. De borden zijn zo spraakmakend dat Hart voor Den Haag hier de ultieme entree van het Museumkwartier inziet en het kunstwerk graag permanent wil behouden.

De verkeersborden ‘Den Haag cultuur’ en ‘Vanaf hier mag alles’ zijn de bijdrage van de Haagse kunstenaar Zeger Reyers aan de openluchtexpositie ‘Voorhout Monumentaal 2023’ die door Pulchri Studio is georganiseerd. Reyers doet in zijn kunst vaak onvoorspelbare ingrepen in de omgeving, om daarin natuurlijke en menselijke processen zichtbaar te maken. “Daardoor gaat dit werk volledig op in de omgeving maar denk je al snel ‘huh, wat doen die snelwegborden hier op het Lange Voorhout?’”, zegt raadslid Coen Bom die woordvoerder Cultuur is bij Hart voor Den Haag en graag ziet dat het kunstwerk ook na het sluiten van de tentoonstelling een permanente status krijgt. “Het Museumkwartier is het culturele hart van onze stad en dat mag een beetje schuren, buiten de gebaande paden treden en voer voor discussie opleveren. Dat doet dit werk bij uitstek en dan is het doel al bereikt”, zegt Bom die zich ook zeer kan vinden in de oproep ‘Vanaf hier mag alles’. “Juist die grondhouding staat enorm onder druk. Laten we in vredesnaam in Kunst die ongelimiteerde vrijheid koesteren”, stelt Bom die hierin bijval krijgt van de kunstenaar zelf.

Kunstenaar vereert

“Voor mij verwijst die kreet naar een mentale uitweg. Kunst als ontsnapping uit het gangbare keurslijf, kunst als plek waar je kan en mag vrijdenken, kunst als plek of als richting waar bij voorbeeld ook satire een veilige haven geboden wordt”, zegt Reyers die vereert is dat de grootste partij het voortouw neemt om zijn kunstwerk voor het Museumkwartier te behouden omdat hij met de grootse verwijzing naar ‘Den Haag cultuur’ op het andere bord ook een kritische noot kraakt richting de twee Den Hagen. “Het landelijke politieke Den Haag, waarin cultuur er ondanks goede bedoelingen over het algemeen nogal bekaaid af komt. En ook de stad Den Haag, waar de voorloper van deze expositie Den Haag Sculptuur stopte door gebrek aan steun, en ook het gratis festival Parkpop stopt. We mogen dus wel wat zuiniger op onze cultuur zijn en ik zou het eervol vinden als mijn kunstwerk daartoe letterlijk als entree mag fungeren”, besluit Reyers.

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.