William de Blok: “De Binckhorst dreigt een dertien in een dozijn wijk te worden”

De Binckhorst is een historische naam, sinds 1308 bestaat al Kasteel de Binckhorst. In 2009 werd een bestemmingsplan vastgesteld, waarin de transformatie van het zuidelijke deel van Binckhorst tot Nieuw Binckhorst Zuid wordt omschreven. Het wordt een gemengd woon-, werk- en leefgebied met —volgens de gemeente— “mondiale allure en hoogstedelijke kwaliteit”.Tussen 2010 en 2019 is een flink aantal bedrijfspanden gesloopt om plaats te maken voor woningen gecombineerd met bedrijven, industrie en de Victory Boogie Woogietunnel. Diverse kantoorgebouwen hebben inmiddels een woonbestemming gekregen, zoals delen van het voormalige hoofdkantoor van KPN en het complex van de Staatsdrukkerij.

Voor Hart voor Den Haag/Groep de Mos is het belangrijk dat de Binckhorst het rauwe randje behoudt en geen dertien in een dozijn wijk wordt. Raadslid William de Blok vindt dat het stadsbestuur hard op weg is om de oude Binckhorst, waar de kippen op straat liepen, de nek om te draaien: “Over de asfaltcentrale, de autosloperijen en de werven langs de Vliet heeft de gemeente zich inmiddels uitgesproken dat ze ongewenst zijn in het gebied. Maison Kelder, de bekende bakker, word het verblijf in het gebied moeilijk gemaakt. Zij zijn in een juridisch gevecht beland met de gemeente.”

De Blok vraagt zich ook af of er wel voldoende voorzieningen zullen komen. “Het stadsbestuur wil bouwen, bouwen, bouwen maar vergeet dat in de woningen mensen komen wonen die ook van voorzieningen gebruik gaan maken. Maar die worden niet of te weinig gebouwd. De eigendomspositie in de Binckhorst is zo versnipperd verkocht aan ontwikkelaars, dat er geen grond voorhanden is van een en dezelfde eigenaar om bijvoorbeeld zelf een school te realiseren. Behalve terrein van de gasfabriek en de noordkant van de Trekvlietzone heeft de gemeente geen geclusterde grondpositie, en dus zal bijvoorbeeld het aanleggen van een sportvoorziening al een uitdaging zijn”, aldus De Blok.


Brug over de Vliet en recreatievoorzieningen

De Blok gaat zich hard maken voor de realisatie van een brug over de Vliet voor fietsers en voetgangers. Met uitzondering van de uiterste Noord kant van de Binckhorst (aan de Trekvlietbrug) is er geen verbinding met de aangrenzende wijken in Laak. “Een brug tussen de Noordpolderbuurt en de Binckhorst vergroot de ruimtelijke en fysieke verbondenheid tussen deze wijken. Door letterlijk een brug te slaan kunnen ook mensen uit de Noordpolderbuurt genieten van het Waterfrontpark”, aldus De Blok. Tot slot moet ook recreatie een prominente rol krijgen in de Binckhorst: “De Poolsterhaven moet een gezellige haven worden met horeca en opstapplaatsen voor rondvaarten over de Haagse binnenwateren. De A’dam Lookout in Amsterdam is ook een voorbeeld van zo’n attractie die perfect in de Binckhorst zou passen. Vanaf het observatiedek op de bovenste verdieping van het 85 meter hoge gebouw is er een prachtig panoramisch uitzicht over de stad,” besluit De Blok.

Donderdag vergadert de gemeenteraad over het omgevingsplan Binckhorst.