Ralf Sluijs: “Niemand in de wijk enthousiast over plannen parkeerplek vretende brede tram”
Veel bewoners en ondernemers zijn niet blij met het definitieve denktank advies voor de herinrichting van de Zoutmanstraat om de nieuwe brede trams in te passen in de wijk. De plannen zijn niet eenduidig, gaan ten koste van al schaarse parkeerplekken en veroorzaken laden en lossen in de zijstraten. Hart voor Den Haag/Groep de Mos deelt de zorgen en trekt aan de bel.
“Er is in het denktank proces zoveel water bij de wijn gedaan, dat er een niet te drinken slobberwijntje overgebleven is. Een slobberwijntje waar niemand in de wijk enthousiast van wordt”, zegt stadsdeelraadslid Centrum Ralf Sluijs. De kern van het advies is om alle parkeerplekken in de Zoutmanstraat op te heffen, zodat er meer ruimte komt voor de bredere tram. “Alle ruimte voor de bakfiets en nul ruimte voor het winkelende publiek dus. Zij moeten dan helemaal naar de parkeergarage in de Prins Hendrikstraat lopen voor een plekje. Dat gaat de ondernemers onherroepelijk omzet kosten en dat moeten we niet willen, zeker in tijden waarin de fysieke winkel al onder druk staat”, aldus Sluijs.
Wethouder Van Asten is parkeerplaats-verdelger
De grootste partij wijst daarbij op diverse onderzoeken waaruit blijkt dat goede parkeervoorzieningen essentieel zijn voor het goed functioneren van winkelgebieden. Daarnaast voelen veel mensen in het Zeeheldenkwartier zich niet gehoord. Een zogeheten ‘strengelspoor’, waarbij trams om de beurt over het spoor gaan, is bijvoorbeeld niet onderzocht. “Dat is aan bewoners en ondernemers niet uit te leggen, zeker als je bedenkt dat twee van de drie onderzochte varianten bijvoorbaat al kansloos waren. Het lijkt er sterk op dat er een bepaalde richting op gestuurd wordt en dat is die van parkeerplaats-verdelger van Asten. Overal waar de wethouder verschijnt, verdwijnen parkeerplekken als sneeuw voor de zon en voelen betrokkenen zich genegeerd”, besluit het raadslid.
Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur en vraagt daarin om behoud van de parkeerplaatsen en het strengelspoor expliciet mee te nemen in de onderzoeken.
Lees hier onze schriftelijke vragen