50PLUS Zuid-Holland en Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag: “Haal meer toeristen naar Zuid-Holland”
De provinciale statenfractie 50PLUS Zuid-Holland en de Haagse gemeenteraadsfractie Groep de Mos / Ouderen Partij willen dat de provincie Zuid-Holland een actievere rol gaat spelen bij het aantrekken van meer toeristen naar de provincie Zuid-Holland.

“Meer inzet op het aantrekken van meer toeristen zou een extra impuls zijn voor de regionale economie”, menen John Struijlaard (fractievoorzitter 50PLUS Zuid-Holland) en Richard de Mos (fractievoorzitter Groep de Mos / Ouderen Partij).

Om dit te bewerkstelligen zou de provincie Zuid-Holland nadrukkelijk de samenwerking moeten zoeken met Zuid-Hollandse gemeenten en city marketing bureaus om te komen tot een eenduidig project ‘Den Haag en Rotterdam bezoeken; Zuid-Holland zien’. Struijlaard en De Mos: “In de sterke merken die Den Haag en Rotterdam zijn, met ondermeer de eigen luchthaven Rotterdam The Hague Airport, moeten we onze gehele provincie promoten om toeristen langer in onze fantastische regio te houden”.

Volgens het tweetal moet er nog wel heel wat gebeuren om dat voor elkaar te krijgen: “Op dit dossier hebben we Gedeputeerde Staten nog niet tot grote hoogten uit zien stijgen. Zo ligt er een impulsprogramma Recreatie en Toerisme op een bureaulade stof te happen. In dat rapport werd ook duidelijk dat het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme per 1 juli 2013 is gesloten. Niet echt bevorderlijk voor onze doelstelling; Meer toeristen naar Zuid-Holland. Wij hopen dat de nieuwe man op recreatie Dat het ook anders kan bewijst het project ‘Amsterdam Bezoeken’. Deze constructieve samenwerking tussen de Stadsregio Amsterdam, gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland, Amsterdam Marketing en de Amsterdam Economic Board heeft ertoe geleid dat het aantal internationale bezoekers dat vanuit Amsterdam een bezoek brengt aan de regio sinds de start van het project met bijna 30% is toegenomen. Zo’n constructieve samenwerking moeten we derhalve ook in onze regio realiseren met een project ‘Den Haag en Rotterdam bezoeken, Zuid-Holland zien’”, aldus John Struijlaard (fractievoorzitter 50PLUS Zuid-Holland) en Richard de Mos (fractievoorzitter Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag).

Meer steun regionale initiatieven en zoek samenwerking met het overvolle Amsterdam

Naast een actievere en coördinerende rol, gericht op het bevorderen van een gemeenschappelijk provinciaal doel: het werven van toeristen, zou een op te zetten project Den Haag en Rotterdam bezoeken, Zuid-Holland zien, zou de provincie Zuid-Holland ook meer regionale initiatieven moeten ondersteunen.

“Zo was ik laatst op een werkbezoek op Goeree-Overflakkee, alwaar ik de positieve economische resultaten zag waartoe een samenwerking tussen provincie en gemeente kan leiden. Zulke projecten moeten in de gehele provincie opgestart gaan worden”, aldus John Struijlaard.

Richard de Mos doet een oproep om te komen tot meer samenwerking met het overvolle Amsterdam: “Amsterdam dreigt ten onder te gaan aan massa-toerisme, terwijl onze regio economisch juist gebaat is bij méér toeristen. Onlangs maakte het CBS bekend met het aantal binnen- en buitenlandse toeristen in Nederland in 2014 met 6 procent is gestegen naar 36 miljoen bezoekers per jaar. Amsterdam neemt daarvan een kwart voor haar rekening. Het is ons er veel aangelegen dat de provincie Zuid-Holland, met ondermeer een stad als Den Haag die inzet op de groei van de toeristische sector, probeert een deel van de toeristen uit het overvolle Amsterdam te verleiden om in hotels in Zuid-Holland te verblijven”.

Beide partijen zullen vragen stellen in zowel de Provinciale Staten van Zuid-Holland als in de gemeenteraad van Den Haag om de totstandkoming van het project ‘Zuid-Holland bezoeken’ te bevorderen.

Schriftelijke Vragen 50PLUS Zuid-Holland aan Gedeputeerde Staten

1) Bent u bekend met het Impulsprogramma Recreatie en Toerisme (1), met het Integraal Ruimtelijke Programma Goeree-Overflakkee, IRP (2) en met de berichten ‘Spreiding toerisme loont’ (3), ‘Amsterdam druk? Het wordt nog drukker’ (4), ‘Amsterdammers tegen burgemeester: Stad wordt te druk’ (5) en ‘Toeristen besteden 10,2 miljard in Nederland’ (6)?

2) Klopt het Impulsprogramma Recreatie en Toerisme is stil komen te liggen en het nieuwe College,na de laatste PS-verkiezingen, nog niet heeft besloten om het programma te continueren? Zo ja, wat wordt de beslissing van het College t.a.v. het programma? Zo neen, welke stappen heeft het College inmiddels gezet om het programma nader uit te voeren?

3) Kunt u duiden waarom u per 1 juli 2013 de subsidie aan het Zuid Hollands Bureau voor Toerisme heeft stopgezet? Kunt u in uw beantwoording aangeven welke gevolgen dat heeft gehad voor het werven van toeristen?

U werkt met ondermeer de gemeente Goeree-Overflakkee samen om de troefkaart van het eiland, zijnde toerisme, beter te benutten, hetgeen goed is voor de ontwikkeling van de regionale economie.

4) Kunt u duiden met welke Zuid-Hollandse gemeenten u soortgelijke samenwerkingsverbanden heeft? Wat zijn daarbij de resultaten en deelt u daarbij de mening dat het vermarkten van heel Zuid-Holland, met merken als Den Haag en Rotterdam, bij buitenlandse toeristen beter zou aanslaan?

5). Deelt u de mening dat een groeiende toeristische sector de regionale economie een extra impuls kan geven? Zo ja, welke acties heeft Geduputeerde Staten de afgelopen vijf jaar ondernomen om het toerisme in de provincie Zuid-Holland te bevorderen en het aantal toeristen te laten toenemen? Graag bij uw beantwoording ook een helder beeld van de geboekte resultaten naar aanleiding van uw beleid.

Uit cijfers van NBTC Holland Marketing blijkt dat slechts 13 procent van de buitenlandse toeristen die Amsterdam bezoeken ook nog een volgende bestemming in Nederland aandoen.

6). Deelt u de mening dat de provincie Zuid-Holland nog vele slagen te maken heeft om meer buitenlandse toeristen aan zich te binden? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke visie heeft u om deze slagen te maken?

Het project ‘Amsterdam Bezoeken’, een constructieve samenwerking tussen de Stadsregio Amsterdam, gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland, Amsterdam Marketing en de Amsterdam Economic Board, leidt ertoe dat het aantal internationale bezoekers dat vanuit Amsterdam een bezoek brengt aan de regio sinds de start van het project met bijna 30% is toegenomen.

7). Heeft u de bereidheid om in Zuid-Holland, in samenwerking met ondermeer gemeenten en Zuid-Hollandse city marketing bureaus, ook te komen tot zo’n project onder de titel ‘Den Haag en Rotterdam bezoeken, Zuid-Holland zien’? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u e.e.a. opzetten / coördineren en welke rol ziet u hierbij voor de luchthaven Rotterdam The Hague Airport?

Amsterdam gaat al enige tijd gebukt onder het massa-toerisme. Van de 36 miljoen binnen- en buitenlandse toeristen krijgt de hoofdstad volgens het CBS maar liefst een kwart te verwerken.

8) Heeft u de bereidheid om samenwerking te zoeken met de gemeente Amsterdam en met de initiatiefnemers van het project ‘Amsterdam bezoeken’, teneinde meer toeristen naar Zuid-Holland te halen, waardoor Amsterdam ontlast wordt en de Zuid-Hollandse economie groeit? Zo neen, waarom niet?

 

(1) ‘Impulsprogramma Recreatie en Toerisme’, Provincie Zuid-Holland, november 2014

(2) ‘Integraal Ruimtelijk Programma Goeree-Overflakkee, IRP’, uitgave provincie Zuid-Holland en de gemeente Goeree-Overflakke, juni 2015

(3) ‘Spreiding toerisme loont’, Podium, maart 2015

(4) ‘Amsterdam druk? Het wordt nog drukker’, De Volkskrant, 28 maart 2015

(5) ‘Amsterdammers tegen burgemeester: Stad wordt te druk’, AT5, 25 oktober 2014

(6) ‘Toeristen besteden 10,2 miljard in Nederland’, ANP, 23 april 2015

 

Schriftelijke Vragen Groep de Mos/Ouderen Partij Den Haag aan de Haagse Gemeenteraad

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

 

1) Bent u bekend met de berichten ‘Speiding toerisme loont’ (1), ‘Amsterdam druk? Het wordt nog drukker’ (2), ‘Amsterdammers tegen burgemeester: Stad wordt te druk’ (3), ‘Winkelstad Den Haag is het nieuwe Kopenhagen’ (4) en ‘Toeristen besteden 10,2 miljard in Nederland’ (5)?

Uit cijfers van NBTC Holland Marketing blijkt dat slechts 13 procent van de buitenlandse toeristen die Amsterdam bezoeken ook nog een volgende bestemming in Nederland aandoen. Het Haagse Bureau Binnenstad stelde onlangs: ‘Een grote slag zou Den Haag nog kunnen slaan met het vasthouden van toeristen. Nu gaan ze vaak na een bezoek aan het Mauritshuis terug naar hun hotel in Amsterdam. Den Haag laat hier enorme kansen liggen’.

2) Deelt u de mening dat de gemeente Den Haag nog een aantal grote slagen moet maken om de toeristische sector verder te laten groeien, zeker gezien aangaande het vermarkten van Den Haag aan buitenlandse toeristen en wel zodanig dat zij langer dan een dag in onze regio willen vertoeven? Zo ja, denkt u daarbij dat een actievere promotie van de provincie Zuid-Holland van de provincie als geheel zou helpen om meer toeristen naar de regio en dus ook naar Den Haag te halen en deze, als ze er eenmaal zijn, langer vast te houden?

Het project ‘Amsterdam Bezoeken’, een constructieve samenwerking tussen de Stadsregio Amsterdam, gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland, Amsterdam Marketing en de Amsterdam Economic Board, leidt ertoe dat het aantal internationale bezoekers dat vanuit Amsterdam een bezoek brengt aan de regio sinds de start van het project met bijna 30% is toegenomen.

3) Zou u er bij de provincie Zuid-Holland op aan willen dringen dat zij het voortouw neemt om zo;n samenwerking, onder de noemer ‘Den Haag en Rotterdam bezoeken, Zuid-Holland zien’, ook in onze regio te realiseren? Zo neen, waarom niet?

Amsterdam gaat al enige tijd gebukt onder het massa-toerisme. Van de 36 miljoen binnen- en buitenlandse toeristen krijgt de hoofdstad volgens het CBS maar liefst een kwart te verwerken.

4) Heeft u de bereidheid om, samen met de provincie Zuid-Holland en Den Haag Marketing, samenwerking te zoeken met de gemeente Amsterdam en met de initiatiefnemers van het project ‘Amsterdam bezoeken’, teneinde meer toeristen naar Den Haag te halen, waardoor Amsterdam ontlast wordt en de Haagse economie groeit? Zo neen, waarom niet?

 

(1) ‘Spreiding toerisme loont’, Podium, maart 2015

(2) ‘Amsterdam druk? Het wordt nog drukker;, De Volkskrant, 28 maart 2015

(3) ‘Amsterdammers tegen burgemeester: Stad wordt te druk’, AT5, 25 oktober 2014

(4) ‘Winkelstad Den Haag is het nieuwe Kopenhagen’, AD, 28 maart 2015

(5) ‘Toeristen besteden 10,2 miljard in Nederland’, ANP, 23 april 2015