Clark en Sluijs: “College faalt volledig in de uitvoering”
De Haagse VVD en Hart voor Den Haag zijn ontevreden over de uitvoering van de nadeelcompensatieregeling door het college. Ondanks de door de gemeenteraad goedgekeurde aanpassing van de beleidsregel nadeelcompensatie in april van dit jaar, blijft de uitvoering en communicatie richting ondernemers ernstig tekortschieten. Dit blijkt uit recente signalen en brieven van het Expertisecentrum Horeca. ‘Ondernemers staan nog steeds in de kou.’
Ondernemers die recht hebben op nadeelcompensatie, worden nog steeds geconfronteerd met onduidelijke communicatie en lange wachttijden. Evan Clark (fractievertegenwoordiger Haagse VVD) stelt: “Het is onacceptabel dat ondernemers, die al te lijden hebben onder gemeentelijke werkzaamheden, nóg eens gestraft worden door de traagheid van de gemeente. We hebben deze regeling juist aangepast om het eerlijker te maken, maar het college faalt in de uitvoering.” Raadslid Ralf Sluijs (Hart voor Den Haag) vult aan: “Ondernemers wachten soms meer dan een jaar op een beslissing terwijl het water ze al ver boven de lippen staat. Dit is volstrekt onhoudbaar. In plaats van hen te helpen, duwt de gemeente hen dieper in de problemen. Dit moet nú stoppen.”
Voorschotregeling werkt niet naar behoren
De voorschotregeling, bedoeld om ondernemers snel financieel te ondersteunen, functioneert in de praktijk niet zoals bedoeld. “Wat we zien is dat de gemeente zelfs bij deze regeling de vaart er niet in krijgt,” aldus Clark. “Ondernemers blijven in financiële onzekerheid, terwijl deze regeling juist verlichting had moeten bieden.” Sluijs: “De voorschotregeling moet ervoor zorgen dat ondernemers snel verder kunnen, maar de huidige werkwijze zorgt juist voor nog meer onzekerheid. Dit is een klap in het gezicht van hardwerkende ondernemers die al genoeg te verduren hebben.”
Fouten herstellen of bureaucratie vergroten?
Een ander groot probleem is dat fouten van de gemeente of het schadebureau vaak niet direct worden hersteld, maar dat ondernemers worden doorverwezen naar een bezwaarprocedure. “Dat de gemeente erkende fouten niet direct herstelt, maar ondernemers doorverwijst naar een bezwaarprocedure, is bureaucratie op zijn slechtst,” zeggen Clark en Sluijs. “Het is onverteerbaar dat ondernemers eerst door de gemeente in de steek worden gelaten, en vervolgens ook nog eens zelf moeten knokken om een fout hersteld te krijgen”, aldus Clark en Sluijs.
‘Eerlijke, snelle en duidelijke compensatie’
De VVD en Hart voor Den Haag verzoeken verantwoordelijk wethouder Saskia Bruines (D66) om onmiddellijke stappen te ondernemer om de uitvoering en communicatie rondom de nadeelcompensatieregeling te verbeteren. “Wij blijven onophoudelijk druk uitoefenen totdat de Haagse ondernemers krijgen waar ze recht op hebben: eerlijke, snelle en duidelijke compensatie,” besluiten Clark en Sluijs.
De Haagse VVD en Hart voor Den Haag stellen gezamenlijk schriftelijke vragen.