Fractievoorzitter De Mos: “Stadsbestuur moet bereikbaarheid Scheveningen verbeteren en zich niet bezighouden met ridicule voorstellen tot naamswijziging van het vissersdorp”!

Groep de Mos / Ouderen Partij in de Haagse gemeenteraad wil opheldering over de commotie die is ontstaan nadat het stadsbestuur bij monde van CDA-wethouder Klein heeft besloten om Scheveningen om te dopen tot ‘The Hague Beach’.

“Het is lang geleden dat ik zo’n kolderiek voorstel heb gehoord. Wethouder Klein probeert zijn blunder nu te herstellen door te zeggen dat Scheveningen Scheveningen blijft, maar voorlopig heeft hij zijn akkoord gegeven om Scheveningen voortaan internationaal te verkopen als ‘The Hague Beach’. Daarmee toont hij aan totaal geen weet te hebben van wat er op Scheveningen leeft. Hij moet dan ook een vette streep halen door de naam The Hague Beach”, aldus Richard de Mos.

Natuurlijk is het goed op meer bezoekers, bedrijven en toeristen te trekken, maar volgens Groep de Mos / Ouderen Partij kan dat prima met de naam Scheveningen.

De Mos: “Sterker: door juist de specifieke kenmerken van Scheveningen als klein vissersdorp te vermarkten kun je Scheveningen nog aantrekkelijker maken voor toeristen. Bovendien kan dit stadsbestuur beter méér inzet tonen om de bereikbaarheid van Scheveningen als de wiederweerga te verbeteren. Ik denk dat iedereen, zowel bezoekers, bewoners als ondernemers, veel blijer wordt van een goed bereikbaar Scheveningen dan van een elitaire Engelse flutnaam”.

Schriftelijke vragen

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1) Bent u bekend met de berichten “Scheveningen wordt The Hague Beach; Badplaats krijgt internationale naam”(1) en “Wethouder Karsten Klein reageert op commotie The Hague Beach: ‘Scheveningen blijft Scheveningen’” (2)

2) Deelt u de mening dat u met het internationaal verkopen van Scheveningen als The Hague Beach het vissersdorp Scheveningen verkwanseld? Zo ja, heeft u de bereidheid om af te zien van de internationale marketing van The Hague Beach en juist de specifieke kenmerken van Scheveningen te vermarkten?

3) Gezien uw communicatieve blunder heeft u aangetoond geen feeling te hebben met hetgeen er op Scheveningen leeft. Heeft u de bereidheid om uw excuses te maken aan de Scheveningse bevolking voor de ontstane commotie?

4) Wilt u subiet stoppen met strapatsen zoals deze en u nu gaan richten op zaken die voor Scheveningen hout snijden, zoals het als de wiederweerga verbeteren van de bereikbaarheid van het dorp, dat iets is waar bezoekers, ondernemers en bewoners wel blij van worden?

(1) “Scheveningen wordt The Hague Beach: Badplaats krijgt internationale naam“, Omroep West, 7 november 2015
(2) “Wethouder Karsten reageert op commotie The Hague Beach: ‘Scheveningen blijft Scheveningen’“, Omroep West, 7 november 2015