Groep de Mos wil opheldering over handelswijze drinkwaterbedrijf Dunea

De Mos: “Dunea weigert betalingsregeling én duwt daarmee armlastigen dieper in het financiële moeras”!  
De samenwerkende partijen Groep de Mos / Ouderen Partij hebben documenten in handen gekregen waaruit blijkt dat drinkwaterbedrijf Dunea weigert mee te werken aan betalingsregelingen voor mensen die in de financiële problemen zijn gekomen. Uit de communicatie blijkt dat een financieel bewindvoerder van een alleenstaande moeder uit Transvaal tevergeefs pleit voor een betalingsregeling van een openstaande schuld van circa 500 euro en voor de heraansluiting van de watertoevoer.
Fractievoorzitter Richard de Mos: “Water is een primaire levensbehoefte en het kan niet zo zijn dat de bijna 18% van de Hagenaars die onder de armoedegrens leven het moment moeten vrezen dat zij geen druppel water meer ontvangen, omdat zij om wat voor reden dan ook, tijdelijk hun rekeningen niet meer kunnen betalen”.
Menselijke maat
De Mos stelt dat over van alles en nog wat de economische waarde geldt, maar dat de emotionele waarde van mensen nog wel eens wordt vergeten.
“Het raakt mij te moeten lezen dat een moeder en een kind, in een relatief rijke stad als Den Haag, niet kunnen beschikken over water. Daarom wil ik dat het stadsbestuur deze én soortgelijke situaties tezamen met Dunea oplost, waarbij de menselijke maat leidend is”.
Schriftelijke vragen
Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad:
1) Bent u bekend met het feit dat er in eerste levensbehoefte voorzienende bedrijven, zoals Dunea, zijn die armlastige mensen verder het financiële moeras induwen, omdat zij weigeren mee te werken aan een betalingsregeling? Zo ja, wat vindt u daarvan?
2) Deelt u de mening dat voorzieningen zoals gas, water en licht niet zomaar afgesloten moeten kunnen worden, zeker niet als financiële bewindvoerders tot een oplossing / betalingsregeling proberen te komen? Zo ja, wat is uw beleid om dit te voorkomen? Kunt u in uw antwoord s.v.p. helder aangeven wat voor stappen u onderneemt richting de leveranciers van deze bedrijven om afsluitingen, waarbij voorstellen tot oplossingen zijn gedaan, te voorkomen.
3) Wat gaat u ondernemen in dit specifieke geval? Uiteraard zijn wij gaarne bereid om u in contact te brengen met de betreffende bewindvoerder.
4) Heeft u een overzicht over de laatste 2 jaar van het aantal mensen dat, ondanks dat er een financieel bewindvoerder is aangesteld, werd afgesloten van gas, water en licht? Heeft u hierbij actief beleid om betalingsregelingen te treffen?
5) Hoeveel mensen zijn er de laatste 2 jaar op straat gezet? Kunt u dit cijfer specifiek duiden met mensen die met en zonder een financieel bewindvoerder op straat gezet zijn?
6) Hoe is uw contact met de financiële bewindvoerders? Zijn er overlegmomenten, zo ja wat vloeit daaruit voort?