Gemakkelijk en gebruiksvriendelijk; dat moet dé norm worden bij het vragen om hulp!

Raadslid Kraft van Ermel wil af van ontoegankelijke Haagse zorg

In aanloop naar het zorgdebat (donderdagmiddag in de gemeenteraad, Commissie Samenleving), waar de Rekenkamer bikkelhard oordeelde over de ontoegankelijkheid van de Haagse zorg, is Groep de Mosser Lex Kraft van Ermel duidelijk: “Het is onacceptabel dat hulp vragen door bureaucratische en digitale hindernissen moeilijk is!”

Het onderzoek van de Haagse Rekenkamer naar de toegang tot maatschappelijke ondersteuning levert een paar vernietigende conclusies op. Zo is de toegang heel lastig en de papieren rompslomp niet gebruikersvriendelijk. Al drie jaar hamert Groep de Mos op het feit dat er grote groepen Hagenaars, waaronder veel ouderen, zijn die nauwelijks digitale vaardigheden hebben.

Kraft van Ermel zal in het debat donderdagmiddag eisen dat de toegang tot zorg makkelijk en vormvrij wordt. “Als mensen ervoor kiezen digitaal hulp te zoeken, moeten zij geen digitale formulieren invullen met soms tot 90 (!) vragen. Dat is volstrekt idioot! Kijk eens rond in het land hoe andere gemeentes dat doen. In Haarlem bijvoorbeeld beantwoord je ruim 10 vragen waaronder je persoonlijke gegevens als naam en adres. En de gemeente belooft dan dat binnen 5 dagen een ambtenaar contact opneemt. Weliswaar wordt dan iets meer aan man/vrouwuren van de ambtenaren gevraagd. Het is wel makkelijk en gebruiksvriendelijk. En we hebben miljoenen over op de zorgbegroting dus die extra uren kunnen we wel betalen. Het Haarlems model wil ik ook in Den Haag”.

Het doen van een zorgaanvraag moet altijd mogelijk zijn

Verder moet de letterlijke betekenis van vormvrij worden gebruikt, zoals de wet stelt. Vormvrij betekent bij wijze van spreken dat je op een achterkant van een bierviltje hulp kunt vragen. Waarom kan dat niet? Een andere belangrijke eis is dat als uit de eerste gesprekken blijkt dat de gemeente een negatief advies geeft over de gevraagde hulp, altijd door de ambtenaar moet worden vermeld dat het doen van een aanvraag wel mogelijk is. Dan is een eventueel negatief besluit ontvankelijk voor bezwaar en beroep. In de wandelgangen  heeft Groep de Mos vernomen dat de wethouder bereid is de meeste aanbevelingen  over te nemen. Groep de Mos: “Aanbevelingen overnemen is prima, maar de manier waarop is wel belangrijk. Gemak en gebruiksvriendelijk, dat moet de norm worden”.