Groep de Mos: ‘Stiekeme bezuiniging als de wiedeweerga terugdraaien’!
Al meer dan 100 jaar (sinds 1906) reed tramlijn 10 door de Haagse straten, de langste tijd van zijn bestaan van het Statenkwartier naar station Voorburg. Als gevolg van een herindeling van het tramnet was lijn 10 de laatste periode een frequent gebruikte spitsdienst vanuit het Statenkwartier door de internationale zone naar Centraal en Hollands Spoor. Hiervoor was speciaal (eind vorige eeuw) nog een peperduur traject aangelegd over de Eisenhowerlaan waarvoor nog een groot aantal bomen heeft moeten sneuvelen (zie bijgaande foto Haagsche Courant).

Begin 2013 is tramlijn 17 bijna een jaar lang via de internationale zone omgeleid (vanwege werkzaamheden in de Zeeheldenbuurt), waardoor lijn 10 tijdelijk overbodig werd. Echter sinds eind 2013 rijdt lijn 17 weer door de Zeeheldenbuurt, maar tramlijn 10 is stilletjes wegbezuinigd en nooit meer teruggekomen, tot groot verdriet van de inwoners van het Statenkwartier.

Groep de Mos fractievoorzitter Richard de Mos: “Wij hebben vanuit het Statenkwartier vele verzoeken gehad om ons in de Haagse Raad hard te maken voor de terugkeer van tramlijn 10; een lijn die door de buurt node wordt gemist”.

Geen rechtstreekse verbinding met Den Haag Centraal

Sinds het stiekem wegbezuinigen van tramlijn 10 is de internationale zone de rechtstreekse verbinding met Centraal kwijtgeraakt. Thans rijdt er over de Eisenhowerlaan over één spoor slechts enkele malen per dag een tram (17) terug naar de remise, het andere spoor ligt weg te roesten en de haltes staan ongebruikt weg te kwijnen.

“Het is niet te bevatten dat een gebied dat door het stadsbestuur als zeer belangrijk wordt betiteld, de internationale zone, géén rechtstreekse verbinding heeft met Den Haag Centraal Station. Die fout moet snel worden hersteld”, aldus Richard de Mos.

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Kunt u duiden waarom u, zonder overleg met de buurt, heeft besloten om tramlijn 10 op te heffen?

2) Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de internationale zone niet rechtstreeks is verbonden met het Centraal Station? Zo ja, heeft u de bereidheid om tramlijn 10, zeker ook vanwege het frequente gebruik door de buurt, in ere te herstellen?