Hart voor Den Haag heeft de blik stevig op de toekomst gericht. Terwijl andere partijen nog napraten over de landelijke verkiezingen, is de grootste lokale partij van de stad al volop bezig met de komende gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Onder de krachtige leus “En nu De Mos!” presenteerde de partij donderdagavond haar nieuwe campagne in een bomvol Bleyenberg aan de Grote Markt.
“Zes jaar in de wachtkamer is genoeg”
Wij hebben zes jaar lang ten onrechte aan de zijlijn gestaan,” aldus partijleider Richard de Mos. “Dat was soms nagelbijten. Maar nu is het tijd om Den Haag weer op één te zetten. De stad is haar glans kwijtgeraakt, er wordt een verkeerde koers gevaren, en wij willen dat rechtzetten. Wij willen terug in het college, met een wethouder die De Mos heet, en met nog veel meer andere Hart voor Den Haag-wethouders die orde op zaken gaan stellen in onze stad!”
De Mos benadrukt dat zijn partij klaar is om verantwoordelijkheid te nemen: “Er is geen enkele reden meer om Hart voor Den Haag buiten te sluiten. De grootste partij van de stad hoort ook een plek aan het stuur te hebben.”
Een stad die beter verdient
Hart voor Den Haag maakt zich zorgen over de richting waarin de stad beweegt.
De woningnood is groot, ondernemers worden verstikt door regels en lasten, en de veiligheid en leefbaarheid staan in te veel wijken onder druk.
“Wegen worden afgesloten, parkeerplekken verdwijnen, ouderen worden vergeten en gewone Hagenaars voelen zich niet meer gehoord,” zegt De Mos. “Den Haag is een geweldige stad, maar het bestuur is de verbinding met haar inwoners kwijtgeraakt. Dat moet anders en dát is precies waar wij voor gaan zorgen.”
Met het motto “En nu De Mos!” (1) wil Hart voor Den Haag laten zien dat hoop, optimisme, daadkracht en liefde voor de stad hand in hand gaan.
“Wij geven nooit op,” zegt De Mos. “Door samen sterk te staan, hebben we laten zien dat geen crisis ons kan breken. Het is tijd om weer te praten over stadstrots. Tijd om te bouwen aan hoop en optimisme. Tijd om Den Haag weer in één te zetten en de vele problemen die de stad kent krachtig te bestrijden.”
Nieuwe initiatieven: radio en podcast
De campagne wordt breder uitgerold dan ooit. Naast posters, straatteams en buurtbijeenkomsten lanceert de partij ook een eigen online radiostation: Hart voor Den Haag Radio, dat eind januari live gaat.
“We willen Hagenaars op alle manieren bereiken,” zegt De Mos. “Met muziek, interviews met kandidaten en supporters, en alleen maar Haagse muziek.”
Daarnaast komt de partij met een nieuwe wekelijkse podcast “Den Haag Inside”, waarin De Mos, Coen Bom en gasten op praten over politiek, het stadsleven en alles wat Den Haag bijzonder maakt. “Een knipoog naar Vandaag Inside,” aldus De Mos. “Met Haagse humor, pittige meningen en vooral: heel veel liefde voor onze stad.”
Haagse humor als uitsmijter: de “Moscotte”
De avond kreeg een vrolijk einde toen een bijzondere verschijning de zaal binnenkwam: de “Moscotte”, een Haagse ooievaar in de partijkleuren van Hart voor Den Haag, met typisch Richard de Mos brilletje op.
“Met een knipoog, een lach en Haagse humor willen we laten zien: we zijn terug, we hebben er zin in en we gaan weer knokken voor onze stad,” aldus De Mos, die stelt dat er op dit moment keihard wordt gewerkt aan het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst.
Campagneleider Coen Bom vult aan: “Deze campagne wordt vrolijk, positief en knetter-Haags. Geen wollige praat, maar doen wat nodig is. Hart voor Den Haag is de partij van en voor de stad, met Haagse trots, inhoud, oplossingsgerichte Ombudspolitiek, humor en gezonde strijdlust.”
(1) https://x.com/hartv00rdenhaag/status/1983980995297923114?s=46
#EnNuDeMos