Hart voor Den Haag uit kritiek gevolgen betaald parkeren Zuiderpark 


Stoomgroep West Zuiderpark viert volgend jaar haar 50-jarig bestaan, maar makkelijk wordt het de vrijwilligers van de stoomgroep niet gemaakt. (1)“Vorig jaar april moesten de treintjes aan strengere eisen voldoen, waardoor ze stil kwamen te staan. Dit doordat idiote wetgeving bepaalde dat de treintjes als attractie werden gezien waardoor de treintjes ook aan dezelfde strenge veiligheidseisen moesten voldoen. Uiteindelijk gaf keuringsinstantie TÜV pas in juni toestemming om de treintjes weer met publiek te laten rijden. Maar door twee maanden gedwongen sluiting liep de stoomgroep wel enorm veel omzet mis. Dat gat is nooit gedicht. Niemand heeft iets gedaan om de Stoomgroep West Zuiderpark te helpen,” aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die erop wijst dat één der iconen uit het Zuiderpark nada nul ondersteuning krijgt vanuit de gemeente. “Zeker richting het 50-jarige bestaan volgend jaar zou de gemeente in overleg moeten treden met de stoomgroep of het op enigerlei wijze in aanmerking kan komen voor ondersteuning. Eén van de wensen van de stoomgroep is een langdurig contract, waarbij de huur voor geruime tijd bevroren wordt. Hierdoor kan de stoomgroep weer wat vlees op de botten krijgen. Nu moeten deze vrijwilligers elk jaar opnieuw strijden voor het huurcontract in het Zuiderpark, te gek voor worden natuurlijk als je je bedenkt dat menig kind en (groot)ouder sinds 1974 prachtige herinneringen heeft aan de stoomtreintjes. Zorg als gemeente dat dat blijft bestaan.” 


Grootste bedreiging 
Maar de grootste bedreiging die op de stoomgroep afkomt is de invoering van het betaald parkeren in het Zuiderpark. “Als vrijwilligers geen ontheffing krijgen voor het betaald parkeren, dan gaan er heel wat vrijwilligers afhaken. Vrijwilligers zijn het hele jaar woensdag, zaterdag en zondag van 11 tot 17 uur in de weer om de treintjes te laten rijden en – wanneer het stoomtreintjes seizoen ten einde is – onderhoud te plegen aan zowel de treintjes, de rails en het terrein. Jaarlijks zou dat per vrijwilliger uitkomen op €2.300,-. Dat is niet te doen heb ik van de 80-jarige vrijwilliger Onno van der Wilk begrepen,” aldus De Mos die mordicus tegen de uitbreiding van betaald parkeren is. De partij probeert dat met een referendum tegen te houden. (2) 


De Mos stelt raadsvragen over de situatie als er donderdag geen oplossing komt voor de Stoomgroep West Zuiderpark. Donderdag is op de Leyweg een gesprek met de gemeente Den Haag.

Rechtenvrije foto: Vrijwilliger Onno van der Wilk en Richard de Mos
(1) https://www.rodi.nl/denhaag/nieuws/344796/stoomtreintjes-zuiderpark-gaan-weer-rijden
(2) https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/4825322/hart-voor-den-haag-wil-referendum-over-betaald-parkeren-burgers-worden-nu-genegeerd