Slechts vier treinen per dag Den Haag – Brussel is veel te weinig voor de regeringsstad
Hart voor Den Haag heeft kennisgenomen van het interview met aanstaand NS-topvrouw Marjan Rintel in het AD. Zij stelt dat treinreizigers vanaf 2024 een half uur sneller naar Berlijn en Brussel kunnen.
Zo moeten reizigers verleid worden om korte vluchten per vliegtuig in te wisselen voor het spoor.
“Dat klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar ik mis Den Haag, onze regeringsstad met tal van internationale instellingen, helemaal in dit verhaal. Sterker nog: sinds 2018 rijden er slechts vier directe lijnen per dag tussen Den Haag en Brussel. De Intercity Brussel rijdt sindsdien over de HSL van Amsterdam naar Schiphol naar Rotterdam, Breda en Brussel. Daardoor wordt Den Haag niet meer aangedaan. Vier treinen per dag is écht te weinig voor een internationale stad als Den Haag”, aldus Hart voor Den Haag / Groep de Mos fractievoorzitter Richard de Mos, die wil weten welke acties D66 lobby-wethouder Van Asten in petto heeft om de erbarmelijke internationale bereikbaarheid van Den Haag bij het Kabinet en de NS te agenderen, zeker nu bij het spoorbedrijf een nieuwe president-directeur wordt geïnstalleerd. “In campagnetijd ging dit heerschap prat op investeringen het openbaar vervoer. maar sinds 2018 rijden er veel minder treinen naar Brussel en de vier keer per dag dat ze gaan, rijden ze er ook nog een half uur langer over. Ik wil ook weten welke pogingen Van Asten de laatste twee jaar heeft ondernomen om deze dwaling ongedaan te maken”.
Status directe intercity tussen Den Haag en Düsseldorf
Hart voor Den Haag wil ook van de verkeerswethouder weten wat de status is van de realisatie van de rechtstreekse intercity tussen Den Haag en Düsseldorf.
De Mos: “Een brede coalitie bestaande uit de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven, de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Economic Board Zuid-Holland en Brainport Eindhoven, riepen, gesteund door de burgemeester van Düsseldorf, staatssecretaris Stientje van Veldhoven op om een directe verbinding tussen beide steden te realiseren. Na die oproep is het echter angstvallig stil geworden”.
Lees hier onze schriftelijke vragen