Een aantal weken geleden deed Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos een oproep in deze krant om te komen met oplossingen voor de hoge parkeerdruk in de wijk Rustenburg-Oostbroek. Het regende mails met veel goede en bruikbare tips. Hart voor Den Haag verdedigde eind juni haar voorstel om te komen tot meer parkeerplaatsen op maaiveldniveau, maar de partij kreeg daar geen meerderheid voor in de Haagse gemeenteraad. Wel was er steun voor andere maatregelen die De Mos voorstelde, zoals het opnemen van een parkeerverbod voor bedrijfsbusjes van wie de eigenaar via de BRP niet staat ingeschreven als inwonende van Rustenburg-Oostbroek. Ook was er steun voor het idee om met uitzendbureaus een klankbordgroep te vormen om alternatieve locaties voor bedrijfsbusjes in kaart te brengen en om te komen tot vaste op- en afhaallocaties van de vele arbeidsmigranten, wat nu dagelijks leidt tot chaotische taferelen. De Mos wil daarbij dat het voor arbeidsmigranten in de wijk niet meer mogelijk is om te parkeren op een zogeheten vakantieparkeervergunning. 

“We moeten de overlast echt aan banden gaan leggen, de leefbaarheid staat zwaar onder druk”, aldus De Mos, die ook wil dat er gehandhaafd wordt op fout geparkeerde auto;s die zorgen voor levensgevaarlijke situaties en die de doorgang van hulpdiensten blokkeren. Daarnaast draagt Hart voor Den Haag het stadsbestuur op om middels een enquête bij bewoners te vragen of het maximeren op één bewonersparkeervergunning op een positieve manier bijdraagt aan het verminderen van de parkeerdruk. Ook de volautomatische autoberging Apeldoornselaan moet veel efficiënter worden benut. 

Maar er moeten vooral parkeerplaatsen bij. 

“Het is ongelooflijk dat de meeste andere partijen ons voorstel om tientallen extra parkeerplaatsen toe te voegen niet hebben gesteund. Rustenburg-Oostbroek is een wijk met 18.500 mensen, 9.000 huishoudens. Er zijn 6.000 voertuigen en 5.500 parkeerplaatsen. Er is dus een tekort van 500 parkeerplekken. Nu, vanwege het gebrek aan steun, op korte termijn op maaiveldniveau geen extra parkeerplaatsen gerealiseerd worden, heb ik voorgesteld om de komst van een ondergrondse parkeergarage voor bewoners te onderzoeken. Zowel de locatie als de kosten moeten in kaart gebracht worden, zodat partijen dit mee kunnen nemen in hun verkiezingsprogramma’s voor de komende gemeenteraadsverkiezingen”, aldus De Mos, die stelt dat de inwoners van Rustenburg-Oostbroek daarbij op hem kunnen rekenen.  Tenslotte draagt De Mos het stadsbestuur op om met bewoners in gesprek te gaan en een inloopavond parkeren te organiseren. 

Op 14 en 15 juli wordt besloten of het gewijzigde initiatiefvoorstel van De Mos wordt aangenomen.