Hart voor Den Haag heeft debat aangevraagd om ingezette verloedering te stoppen
Na het faillissement van het gigantische witte penthouse op de Noordboulevard van Scheveningen (1) komen Hart voor Den Haag partijleider Richard de Mos en economiewoordvoerder Ralf Sluijs opnieuw met het voorstel om een publiekstrekker te werven. (2)
Hart voor Den Haag maakt zich steeds grotere zorgen over de Noordboulevard, dat is het stukje boulevard tussen de Palace Promenade en het Zwarte Pad. Eerder gooide de succesvolle horecaondernemer Martin Nijdam van The Three Sisters het bijltje erbij neer en nu heeft het avontuur van Silver Beachclub maar iets meer dan 3,5 maand geduurd. Ook voor de overige ondernemers is het sappelen geblazen.
“De Noordboulevard is altijd al een zorgenkindje geweest, maar na de herontwikkeling hadden wij goede hoop dat het zou kunnen werken. De eerste, en misschien wel grootste domper was dat Hard Rock Café zich terugtrok uit het project op de kop van de boulevard, het pand dat nu bekend staat als het ‘Soulsistah-pand’. Dat na eerdere jarenlange leegstand nu dus wéér leeg komt te staan. We moeten voorkomen dat weer voor lange tijd geen zicht is op een nieuwe ondernemer. Het pand is onderhoudsgevoelig, er verschijnen al roestplekken, het verloedert heel snel. Volgens de huidige uitbater zijn er ook problemen met de temperatuur, waardoor het in de zomer te heet was en in september te koud. Ook zouden de evenementen niet lopen,” aldus De Mos en Sluijs, die stellen dat er op de boulevard nog veel meer panden leegstaan. Ook daar zou van alles kunnen en moeten gebeuren, aldus De Mos en Sluijs:
Blaren op de tong
Eerder stelde Hart voor Den Haag per motie voor om een wervingsbureau op het vinden van een publiekstrekker te zetten. “Maar economiewethouder Icar was toen liever lui dan moe en hij weigerde een bij de badplaats passende attractie of wellicht een theater te werven,” aldus de beide raadsleden, die erop wijzen dat de Noordboulevard met veel belastingsgeld is opgeknapt. “Dan moet je je als wethouder de blaren op de tong praten om de boel met een publiekstrekker aan de gang te krijgen. Zet dus wervingsbureaus in, pak als wethouder desnoods zélf de telefoon en ga wat grote interessante partijen benaderen. We steken miljoenen in citymarketing, maar laten toe dat de Noordboulevard juist geen reclame is voor onze mooie badplaats.”
Hart voor Den Haag heeft voor vanavond een rondvraag aangevraagd – en gekregen – in de Haagse gemeenteraad (3).
(1) https://www.omroepwest.nl/nieuws/4911089/ook-nieuwe-eigenaar-van-penthouse-op-boulevard-failliet
(3) https://x.com/richarddemos/status/1859517174550851701?s=46