De storm Corrie zorgde gisteren voor ondergelopen kades en restaurants. Vanuit ondernemers en bewoners krijgt Hart voor Den Haag te horen dat het wassende water steeds vaker een probleem wordt. 

“Eens in de twaalf jaar toetst Het Hoogheemraadschap van Delfland de waterkering met een door het Rijk vastgesteld Wettelijk Beoordelingsinstrumentarium. Ik ben benieuwd naar de laatste check,” aldus De Mos, die wil weten of het bij hoogwater afsluiten van De ‘Pijp’ in de toekomst tot de mogelijkheden behoort. De ‘Pijp’ is de verbinding tussen de Eerste en de Tweede Haven. Zij dankt haar naam aan de kleine dwarsdoorsnede, die een breedte van 17 meter en een diepte van 4 meter – NAP heeft. De ‘Pijp’ is oorspronkelijk ontworpen als sluis; dit is de reden dat er op de bodem een betonnen drempel aanwezig is. “Kan deze in de toekomst weer dicht bij hoogwater, zodat we de Tweede Haven kunnen beschermen?”
 
Daarnaast wil De Mos de langetermijnvisie weten of het beschermen van Scheveningen en de stad tegen hoog water. “De aanleg van een vierde haven zou op termijn ook kunnen bijdragen aan een veiligere waterkering”, aldus De Mos. 

Lees hier onze schriftelijke vragen