Van der Plas en De Mos doen oproep aan minister
BBB heeft Kamervragen gesteld over het ontlopen van parkeerboetes door eigenaren van buitenlandse auto’s, de zogenoemde ‘witte kentekens’. Buitenlandse automobilisten met witte kentekens veroorzaken in Den Haag en ook in andere steden, niet alleen extra parkeerdruk, maar ontlopen massaal hun parkeerboetes. Uit cijfers blijkt dat van de ruim 24.500 boetes die in Den Haag werden uitgeschreven, vorig jaar maar liefst 7.700 onbetaald bleven.
De Europese Unie heeft tot nu toe géén gezamenlijke regeling om parkeerboetes tussen landen af te dwingen. Voor strafrechtelijke boetes is er wél een Europees systeem, maar parkeerboetes vallen daarbuiten. BBB vindt dat de landelijke overheid gemeenten de ruimte moeten geven om een vignetregeling in te voeren, zodat ook buitenlandse wanbetalers meebetalen.
“Het kan toch niet zo zijn dat hardwerkende Hagenaars en Nederlanders wel netjes hun parkeerboetes betalen, terwijl buitenlandse wanbetalers hier lachend wegkomen,” zegt Caroline van der Plas (BBB). “Den Haag en andere gemeenten die met dezelfde problemen kampen, verdienen een eerlijk systeem. Als Brussel niet helpt, dan moeten gemeenten de vrijheid krijgen om zelf een vignet in te voeren.
Van der Plas sprak vandaag ook met de voorman van Hart voor den Haag, Richard de Mos. Bij hem groeit de irritatie ook. BBB en Hart voor Den Haag trekken dan ook samen op. De Mos zal lokaal ook vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders.
“Buitenlandse kentekens zetten hun auto hier gratis en voor niets neer, drukken onze buurten vol blik en betalen vaak geen cent. Bewoners draaien op voor de lasten, terwijl de stad miljoenen euro’s misloopt. Met een vignet kunnen we eindelijk orde op zaken stellen en de leefbaarheid in onze wijken beter beschermen”, aldus De Mos.
De feiten:
• In 2024 bleven 7.700 parkeerboetes van buitenlandse bestuurders onbetaald – bijna één op de drie.
• Den Haag loopt hierdoor tonnen mis en de parkeerdruk in de binnenstad en wijken neemt toe.
• Alleen met Duitsland en België bestaan afspraken over inning van boetes. Voor andere landen kan Den Haag nauwelijks iets ondernemen.
• Het plaatsen van een wielklem is vaak het enige lokale middel, maar dat werkt pas als er al meerdere overtredingen zijn.
Oproep aan minister
BBB en Hart voor Den Haag willen dat de minister gemeenten de bevoegdheid geeft om een vignetplicht in te voeren voor buitenlandse voertuigen uit landen die niet meewerken aan boete-inning.
“Het is simpel,” aldus Van der Plas. “Wie gebruik maakt van de Haagse, en andere Nederlandse straten en parkeerplekken, moet ook bijdragen. Anders zijn het de lokale burgers die de rekening betalen.” De Mos vult aan: “Wij knokken in Den Haag voor een leefbare stad, zónder oneerlijke parkeerdruk. Omdat de eigenaren van de vele ‘witte kentekens’ die hier rondrijden hun parkeerboetes vaak niet betalen, maar ook geen motorrijtuigenbelasting en andere Nederlandse autobelastingen betalen, is een vignet eerlijk, simpel en heel hard nodig.”
Vrijuit bij zero-emissiezones
Van der Plas en De Mos voertuigen wijzen ook nog op het feit dat eigenaren van auto’s met witte (buitenlandse) kentekens vaak niet worden geregistreerd door de camera’s van de zero-emissiezones. Daardoor ontlopen zij controles en boetes, terwijl andere ondernemers en inwoners van Nederlandse steden wél worden aangeslagen.
“Het is onacceptabel dat buitenlandse voertuigen met ‘witte kentekens’ vrij spel hebben in de zero-emissiezones, terwijl onze eigen ondernemers keihard worden aangepakt. Dat is meten met twee maten,” aldus Van der Plas en De Mos die overigens helemaal af willen van zero-emissiezones. “Zeker nu blijkt dat ze oneerlijk zijn!”