De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 30 mei 2024, ter bespreking van Beëindiging project Ongelijkvloerse Kruising Zwolsestraat/ Voorstel inzet vrijkomende middelen (RIS318696),

Besluit om:

  • II. een deel van de vrijkomende middelen van het project OKZ (€ 9,8 miljoen) in te zetten voor het project Grotiusplaats en hiervoor met een vervolgvoorstel naar de raad te komen;
  • II. een deel van de vrijkomende middelen van het project OKZ (€ 9,8 miljoen) in te zetten voor de aanpak van de parkeerproblemen in het stadsdeel Laak en hiervoor met een vervolgvoorstel naar de raad te komen;

Toelichting

De parkeerdruk in Laakkwartier is van oudsher zeer hoog. In 2012 werd door onderzoek bekend dat Laakkwartier een tekort had van honderden parkeerplekken. De parkeerdruk was dermate hoog dat een pakket aan maatregelen nodig was om dit terug te dringen: er zouden parkeerplaatsen moeten worden toegevoegd en betaald parkeren worden ingevoerd. De gemeenteraad heeft in september 2013 een investeringskrediet beschikbaar gesteld van € 20 mln. voor de realisatie van twee ondergrondse parkeergarages in Laakkwartier (RIS 260893). Door toenmalig wethouder Tom de Bruijn (D66) werd in 2016 bekend gemaakt dat het college niet verder ging werken aan de totstandkoming van garages onder de Allard Piersonlaan (RIS 295685). Het alternatief was het beperkt toevoegen van parkeerplaatsen op maaiveld in de Allard Piersonlaan en de Damasstraat. Dit heeft niet geresulteerd in een oplossing. In de Programmabegroting 2018 (RIS 297813) werd duidelijk dat er € 10 mln. van de investering in de parkeergarage Allard Piersonlaan gebruikt ging worden als dekking voor de ongelijkvloerse kruising Zwolsestraat. Als de gemeenteraad nu besluit om het project Ongelijkvloerse Kruising  Zwolsestraat te beëindigen, dan getuigt het van behoorlijk bestuur om een deel van de vrijkomende middelen weer in te zetten daar waar het vandaan is gekomen. De parkeerproblemen in Laak zijn nog niet opgelost.  

Arjen Dubbelaar
Hart voor Den Haag