1 september 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen Behoud parkeerplekken Zoutmanstraat

Veel bewoners en ondernemers zijn niet blij met het definitieve denktank advies voor de herinrichting van de Zoutmanstraat om de nieuwe brede trams in te passen in de wijk. De plannen zijn niet eenduidig, gaan ten koste van parkeerplekken en veroorzaakt laden en lossen in de zijstraten.

1. Het denktankadvies laat een zeer verdeeld beeld zien. Er is bijvoorbeeld geen consensus over wel of geen voetgangersgebied in het eerste deel van de Zoutmanstraat en zijn er drie varianten onderzocht waarvan er twee bij voorbaat al kansloos waren. Wat is de reactie van het college hierop?

2. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat het onderzoeken van drie varianten waarvan er twee bij voorbaat al onrealistisch en onhaalbaar waren, op z’n minst de schijn wekt dat er in een bepaalde richting is gestuurd? Zo nee, waarom niet?

3. Veel betrokkenen in de wijk voelen zich niet gehoord en zijn niet enthousiast over het advies wat door de denktank aan het college overhandigd is. Een zogeheten ‘strengelspoor’, waarbij trams om de beurt over het spoor gaan, is bijvoorbeeld niet onderzocht. Waarom is deze variant niet onderzocht?

4. Is het college bereid om in de onderzoeken naar de herinrichting van de Zoutmanstraat de mogelijkheid voor het strengelspoor alsnog mee te nemen? Zo nee, waarom niet?

5. De kern van het advies is om alle parkeerplekken in de Zoutmanstraat op te heffen zodat er meer ruimte komt voor de bredere tram. De tramhalte gaat dan naar de Laan van Meerdervoort wat ook weer ten koste gaat van parkeerplaatsen. Ondernemers hebben hier grote zorgen over omdat zij vrezen voor omzetverlies. Onderzoek wijst ook uit dat goede parkeervoorzieningen essentieel zijn voor het goed functioneren van winkelgebieden[1][2]. Hoe wil het college de zorgen van ondernemers wegnemen?

6. Met het advies wat er ligt zou het laden en lossen verplaatst worden naar de zijstraten. Ook hier worden bewoners niet enthousiast van, zij vrezen voor overlast. Acht het college het wenselijk om het laden en lossen naar de zijstraten te verplaatsen? Graag een uitgebreide toelichting.

7. Is het college bereid om in de onderzoeken naar de herinrichting van de Zoutmanstraat de mogelijkheid tot behoud van de parkeerplekken, expliciet mee te nemen? Zo nee, waarom niet?

[1] https://retailtrends.nl/item/51926/met-meer-autobezoekers-meer-winkelomzet-de-feiten-over-het-effect-van-gratis-parkeren

[2]https://strabo.nl/assets/uploads/documents/ONDERZOEKSVERANTWOORDING%20Met%20meer%20autobezoekers%20veel%20meer%20winkelomzet%20de%20kale%20feiten%20III.pdf